با-رشد-چشمگیر-رسانه-ها-در-کشور،-مشکلات-زیادی-سر-راه-انهاست

در حالی از روز جهانی مطبوعات در کشور تجلیل میشود که؛ هنوز رسانه ها و کارمندان رسانه‌ ای با مشکلات ( امنیتی، اقتصادی، عدم دسترسی به اطلاعات و درون سازمانی) دست و پنجه نرم میکنند.

به گزارش افغان خبر: دفتر رسانه‌ی میدیوتیک، امروز چهار شنبه (۱۵ ثور) از روز جهانی مطبوعات در کابل تجلیل نمود. در این برنامه آگاهان رسانه‌ ای به مشکلات خبرنگاران اشاره کرده و از دولت خواستار توجه‌ی بیشتر در این زمینه شدند.

سیده مژگان مصطفوی، معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ، در این برنامه گفت که؛ هر چند در مدت چهارده سال گذشته رسانه ها رشد گسترده داشته اما هنوز مشکلات زیادی سر راهشان قرار دارد.

او افزود:” در حال حاضر ما بیش از هزار رسانه فعال در سراسر کشور داریم اما شماری از این رسانه ها در ولایات با مشکلات متعدد روبروهستند و بعضی شان بر اثر مشکلات اقتصادی از فعالیت باز مانده اند”.

خانم مصطفوی هم چنان تصریح کرد که در عرصه رسانه ها؛ قوانین در کشور موجود است اما این قوانین به شکل درست اجرا نمیگردد.

او از مسئولین و کارمندان رسانه ها خواست تا با همکاری وزارت اطلاعات و فرهنگ برای اجرا شدن قوانین تلاش نمایند

معین وزارت اطلاعات و فرهنگ همچنان گفت که؛ مسئولین نهاد های قضایی باید پرونده های قتل خبرنگاران را بررسی کرده و عاملین آنها را مجازات نماید.

در همین حال صدیق الله توحیدی مسئول دفتر حمایت از رسانه های آزاد (نی) میگوید که؛ رسانه ها وکارمندان رسانه ا‌ی در حال حاضر با سه مشکل عمده (مشکل امنیتی، عدم دست رسی به اطلاعات و مشکلات درون سازمانی) مواجه هستند.

او علاوه کرد: از سال ۲۰۰۲ به این سو سالانه حد اقل ۳ تن از خبرنگاران به قتل میرسید اما این آمار در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۱۲ تن رسید.

بر اساس این آمار؛ تهدیدات امنیتی علیه خبرنگاران به مراتب افزایش یافته است همچنان در این سال دو رسانه ی تصویری ملی از سوی گروه طالبان  رسما مورد تهدید قرار گرفتند.

به گفته آقای توحیدی با اینکه در حال حاضر قانون توشیح شده (دست رسی به اطلاعات) وجود دارد اما هنوز در بسیاری موارد خبرنگاران به اسناد و مدارک دست یافته نمیتوانند و این خود کار رسانه ا‌ی را محدود میسازد.

بر اساس گفته های آقای توحیدی در ولایات بارها حاکمان ملی و زورمندان مانع کارهای رسانه‌ی شده اند.

از سوی هم مشکلات درون رسانه‌ی از چالش های دیگریست که سر راه کارمندان رسانه ها قرار دارند.

توحیدی در این زمینه میگوید: صاحبان رسانه ها از آگاهی مسلکی برخوردار نیستند و به همین دلیل کارمندان را بر اساس روابط استخدام مینمایند و کسانی که شایستگی لازم را دارند بیکار هستند.

وی تاکید دارد که باید استخدام در رسانه ها عادلانه صورت گیرد و کسانی که از دانش تخصصی در عرصه ژورنالیزم برخوردار هستند در اولویت قرار داده شوند.

او از وزارت اطلاعات و فرهنگ خواست تا هر چه زودتر مقرره کار و طرز تاسیس رسانه ها را تهیه کرده به مجلس نمایندگان بفرستد تا رسانه ها بشکل بهتر به کار شان ادامه دهند.

با این حال رسانه ها و کارمندان رسانه ا‌ی که در کابل و بزرگ شهرهای افغانستان مصروف فعالیت هستند از حقوق نسبی برخوردار میشوند اما شماری از افراد در ولایات دور افتاده کشور بخاطر مشکلات اجتماعی، فرهنگی و امنیتی حتی مصروفیت های رسانه‌ ای را انجام داده نمیتوانند.

با رشد چشمگیر رسانه ها در کشور، مشکلات زیادی سر راه انهاست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد