بحران-بیکاری-در-افغانستان

اتاق تجارت و صنایع کشور به عنوان نماینده سکتورخصوصی و کارفرمایان گفت که ۳۵ درصد نیروی جوان در کشور، بیکار اند.

به گزارش افغان نیوز: مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان امروز سه شنبه( 5 – جدی) در کنفرانس خبری پیرامون" برنامه کشوری کار شایسته" درکابل گفتند که بنابر نبود سیستم جمع آوری معلومات و ناهماهنگی میان سکتورهای خصوصی و حکومت، تعداد زیادی از بست های کاری در ادارات، توسط کارگران خارجی پیش برده می شوند. در حالیکه 35 درصد نیروی جوان درکشور بیکار اند.

عتیق‌الله نصرت، رئیس اتاق تجارت و صنایع می گوید:« نبود هماهنگی میان سکتور خصوصی، نهادهای تحصیلی و عدم سیستم معلوماتی کار، از جمله موانع اند که فرا راه سرمایه گذاران قرار دارند.»

آقای نصرت افزود، برای هماهنگی بیشتر و به رسمیت شناختن کارفرما ها باید یک نهاد هماهنگی و ارتباطی میان سکتورخصوصی و حکومت ایجاد شود تا کار فرما ها بصورت حرفهء و مسلکی فعالیت شان را با حمایت و همکاری حکومت انجام دهند.

وی تاکید دارد که حکومت باید به پیشنهادات کارفرما ها و سکتورخصوصی توجه جدی داشته و از فعالیت های آنان، نظارت و حمایت نمایند.

از سوی هم، خانجان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان در این کنفرانس گفت که فقر و بیکاری هر روز بیشتر از روزهای قبل افزایش می یابد.

آقای الکوزی افزود، تنها 75 درصد سرمایه گذاری های کوچک، 50 درصد تشبثات متوسط و 25 درصد سرمایه گذاری های کلان کشور، آسیب دیده اند. اگر وضعیت سرمایه گذاران و سرمایه گذاری ها چنین پیش برود، اوضاع اقتصادی، سیاسی و امنیتی کشور به بحران مواجه خواهند شد.

وی علاوه نمود، تا حاکمیت قانون در کشور تطبیق نشود و تعهدات حکومت در قانون اساسی عملی نگردد، مشکلات مردم درعرصه اقتصاد، امنیت و سیاست حل نخواهد شد.

معاون اتاق های تجارت و صنایع نگرانی شان را از اخراج اجباری مهاجرین از کشورهای همسایه و اروپایی ابراز داشته، می گوید، اگر حکومت در این راستا توجه جدی نکند، گراف بیکاری و فقر درکشور بالا خواهد رفت.

اتاق تجارت و صنایع نقش سکتورخصوصی را در مساعد ساختن اشتغال و رشد اقتصاد کشور موثر دانسته، گفت که حکومت، جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی باید در تعلیم و تربیه و آموزش افراد مسلکی همکاری نمایند.

این درحالی است که شمارزیادی از مردم، خصوصا جوانان تحصیل کرده از بیکاری، فقر و نا امنی درکشور شاکی بوده، می گویند، عدم توجه حکومت و فساد گسترده در ارگان های دولتی دلیل اصلی این چالش ها است.

بحران بیکاری در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد