برای-محو-بی-سوادی-باید-بسیج-ملی-صورت-گیرد-حدوود-درصد-مردم-افغانستان-بی-سواد-اند

رئیس اجرائیه میگوید که مشکلات در سال های گذشته باعث فقر عملی در کشور شده است و برای مبارزه با بیسوادی باید روند ملی شکل گیرد تا هر فرد جامعه مبارزه با بی سوادی را از خانواده به قریه و جامعه گسترش دهد.

به گزارش افغان خبر: برنامه گرامیداشت از روز جهانی سواد در هفته مبارزه با بی سوادی با حضور دکتور عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، علمای کرام، مسوولان وزارت معارف، نماینده سازمان جهانی یونسکو، برخی از وزرای کابینه و سفرای کشورها در قصر سپیدار تجلیل شد.

داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه کشور در این برنامه گفت:" مبارزه با بی سوادی یک مسوولیت دینی، ملی و اساسی می باشد. بی سوادی نباید برای ما به عنوان یک مسلمان، انسان و افغان قابل تحمل باشد، در این زمینه برای کاهش و محو بی سوادی در کشور، نقش علمای کرام فوق العاده تاثیرگذار و سازنده است".

رئیس اجرائیه کشور همچنان اظهار داشت: افغانستان در فرایند آموزش و پرورش مشکلات زیادی را سپری کرده است. در دوران اشغال با تهاجم فرهنگی، یک نهضت سواد آموزی برای ترویج ایدئولوژی رژیم حاکم شروع شد، اما به دلیل عدم سازگاری با فرهنگ جامعه، مردم آن را رد کرد.

وی علاوه کرد که پس از آن در دوره انحطاط نیز دروازه علم بسته شد و آن را محدود ساخت که یک قشر بزرگ جامعه از نعمت علم محروم شدند. بنابراین ضروری است که سیستم آموزشی ما، براساس ارزش های اسلامی و فرهنگی جامعه ما عیار شود.

به گفته او بعد از پانزده سال با وجود تغییرات گسترده، ما مسوولیت خود را به صورت درست انجام نداده ایم، باید در این عرصه کارهای جدی تر صورت بگیرد.

او علاوه کرد که حکومت با تمام توان از برنامه های سوادآموزی حمایت می کند اما نباید این مسئله تنها به حکومت محدود شود، لازم است این مسئله به یک پروسه ملی و عمومی تبدیل شود تا هر فرد جامعه مبارزه با بی سوادی را از خانواده به قریه و جامعه گسترش دهد.

دکتور اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف کشور نیز گفت: فقر، بدختی و جنگ از مهمترین عوامل بی سوادی است. تا زمانیکه جامعه ما از نعمت سواد محروم بماند، ما هرگز به آرمان های ملی خود دست نمی یابیم، و او سواد را پیش زمنیه صلح و امنیت در کشور عنوان کرد.

آقای دنیلو پدیلا رئیس تعلیم و تربیه سازمان بین المللی یونسکو در افغانستان افزود: با توجه به کارهای انجام شده، هنوزهم آمار بی سوادی در میان زنان ۸۰ درصد، در ولایات اطراف ۹۰ درصد و در میان مردها ۶۳ درصد ارزیابی شده است که این رقم بسیار بالا است، اما این سازمان به همکاری های خود در امر مبارزه با بی سوادی در افغانستان ادامه میدهد.

قابل ذکر است که در شمار از ولایات جنگ و ناامنی از مشکلات اساسی سر راه تعلیم و تربیه است، مکاتب و مدارس در شمار از مکان های نا امن مسدود گریده است و از سوی هم فقر اقتصادی شماری دیگری را اجازه نمیدهد تا به اطفال خویش را به مکاتب بفرستد.

برای محو بی سوادی باید بسیج ملی صورت گیرد/ حدوود 70درصد مردم افغانستان بی سواد اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد