برنامه-پروموت؛-برای-سه-هزار-تن-دخترافغان-زمینه-تحصیل-و-اشتغال-فراهم-میکند

برنامه توسعه مشاکرت زنان افغانستان (پروموت) قرار است در سال آینده برای سه هزار دختر خانم، زمینه تحصیل و اشتغال را فراهم نماید، این برنامه در سال جاری دو هزار دختر خانم را تحت پوشش قرار داده است.

به گزارش افغان خبر:دکتور عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه کشور در یک برنامه ویژه به‌منظور بررسی کارکرد یک ساله پروگرام توسعه مشارکت زنان افغانستان یا پروموت خطاب به‌مسوولان یو آس آی دی، حامیان بین‌المللی و هیئت رهبری این پروگرام گفت: رهبری حکومت وحدت ملی از برنامه پروموت برای توانمندسازی و تقویت نقش زنان کشور به‌منظور مشارکت فعالانه آنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حمایت همه‌جانبه می‌کند.

رئیس اجرائیه کشور گفت پروگرام پروموت یک فرصت استثنایی برای دست‌یافتن به حقوق زنان و تقویت نقش‌شان در جامعه است، کارکرد یک ساله‌ پروگرام پروموت ‌یک تغییر مثبت را نشان می‌دهد. در این زمینه حکومت وحدت ملی توسعه مشارکت زنان افغان را به‌صورت کُل در اولویت برنامه‌های کلان ملی قرار داده‌است.

رئیس اجرائیه کشور در ادامه افزود: توانمندسازی و مشارکت زنان در واقع تضمین کننده امنیت و ثبات، توسعه و رفاه جامعه است.

در این باره حکومت وحدت ملی برای فعال کردن بخش جندر در وزارت‌خانه‌ها، ایجاد یک دیتابیس از زنان مسلکی و با ظرفیت در ادارات دولتی و سایر بخش‌ها و در نظر گرفتن نقش برجسته‌ آنان در برنامه‌های ملی، گام‌های عملی را برداشته‌است.

عبدالله عبدالله برای بهبود هر چه بیشتر این برنامه از سایر کشور ها نیز دعوت کرد تا در پروگرام پروموت سهم بگیرند.

در این برنامه، هیئت رهبری برنامه توسعه مشارکت زنان افغانستان گزارش و ارزیابی یک ساله‌شان را در باره کارکرد، چالش‌ها و فرصت‌ها برای رشد و تقویت مشارکت زنان ‌در پنج مورد؛ زنان در حکومت، زنان در اقتصاد، انکشاف رهبری زنان، مشارکت زنان و دادخواهی برای آنان به رئیس اجرائیه کشور ارایه کرده‌اند.

براساس گزارش هیئت رهبری برنامه توسعه مشارکت زنان در یک سال گذشته به تعداد 2000 تن دختر خانم آموزش‌های مسکلی را فرا گرفته‌اند که از این میان، 300 نفر صاحب کار گردیده‌اند. برعلاوه آن ۵۰۰ تن دیگر پس از یک دوره آموزشی 9 ماهه اکنون کارورزی خود را در ادارات دولتی سپری می‌کنند. قرار است در سال آینده 3000 تن دختر خانم از 34 ولایت کشور برای ارتقای ظرفیت و رشد مهارت‌های شان شامل برنامه پروموت شوند. در ضمن هیئت رهبری پروموت در مورد کاریابی با فارغین بخش‌های مختلف این برنامه همکاری می‌کند.

آقای هربی اسمیت رئیس عمومی یو آس آی دی یا اداره انکشافی ایالات متحده امریکا گفت: در یک سال گذشته با وجود موانع، دستاوردهای قابل ملاحظه داریم که ما را نسبت به آینده زنان افغانستان امیدوار می سازند اما باید برای جلب کمک‌های بیشتر بین‌المللی تلاش نماییم. چراکه این برنامه برای ایجاد باورمندی و سهم گیری زنان در حکومت و سایر بخش‌ها بسیار مهم است اما حمایت حکومت برای موفقیت آن الزامی به‌نظر می‌رسد.

در ادامه این برنامه دلبر نظری وزیر امور زنان کشور ابراز کرد: ارزیابی وزارت امور زنان از کارکرد یک ساله برنامه پروموت مثبت و امیدوار کننده‌است.

براساس تفاهمنامه‌ی مشترک؛ وزارت امور زنان از برنامه‌های پروموت یا توسعه مشارکت زنان افغانستان نظارت می‌کند اما برای نظارت سایر بخش‌ها باید تفاهمنامه‌ی دیگر امضأ شود تا پلان کاری پروموت با پلان نظارتی وزارت امور زنان هم‌زمان تطبیق شود.

رئیس اجرائیه کشور در ادامه تاکید کرد: برای نتیجه بهتر باید شفافیت و حسابدهی کار، موثریت برنامه‌ها و استفاده کاربردی از امکانات موجود به‌ویژه آگاهی عامه، سهم‌گیری بیشتر زنان و تشویق آنان در محراق توجه قرار بگیرند، در این باره همکاری متقابل میان حکومت و یو آس آی دی و استفاده از تجربه‌های مشترک یک ساله برای موفقیت بیشتر این برنامه کمک فوق‌العاده می‌کند.

برنامه پروموت؛ برای سه هزار تن دخترافغان زمینه تحصیل و اشتغال فراهم میکند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد