بعد-از-تروریزم-و-مواد-مخدر،سومین-قاتل-مردم-کابل-هوای-نا-پاک-است

شماری از وکلای مردم در مجلس نماینده‌گان میگویند هوای آلوده‌ی کابل به اندازه تروریزم و مواد مخدر جان باشنده‌گان این شهر را تهدید میکند.

به گزارش افغان خبر: امروزشنبه ( ۱۱جدی)وکلای مردم در پارلمان کشور، در یک حرکت اعتراضی راجع به آلودگی هوای کابل گفتند که ورود تیل‌های بی کیفیت و استفاده موترهای تاریخ گذشته باعث شده زندگی را از نگاه آب و هوا در کابل به مشکل مواجه سازد و امراض گوناگون را در این شهر افزایش دهد.

نماینده‌گان مردم میگویند، استفاده از تیلها و مواد سوختی بی کیفیت در شهر باعث شده که گازهای سلفر، کاربن دای اکساید، کاربن مونو اکساید و سایر گازهای سمی ، سبب افزایشبیماری های تنفسی و سایر امراض گردد.

نمایندگان از حکومت میخواهد که کثافات را از کوچه و پس کوچه های شهر جمع آوری کند تا از آلوده‌گی هوای کابل کاسته شود.

و همچنین خواهان کنترل واردات مواد نفتی و سوختی و منع گشت و گذار موترهای تاریخ گذشته شدند.

این در حالی است که آقای کاظم همایون رییس پلان اداره ملی حفاظت  محیط زیست در هفته گذشته گفت که از یک سو آلاینده‌گی هوا سبب گردیده تا مردم به انواع مرضهای گوناگون مبتلا گردد و از سوی دواهای بی کیفیت که از کشور پاکستان وارد میگردد باعث میشود مریضان به انواع امراض دیگر مبتلا شوند.

آقای کاظم همایون از حکومت میخواهد که سیاست های جداگانه در این رابطه اتخاذ نماید.

وی میگوید حکومت سیاست های مالیاتی را با تفاوت بر تاجران وضع نماید، به گفته آقای همایون« سیاست های مالیاتی را تغیر دهد و از وسایل پر مصرف تکس بالاتر، از بنزین ها تکس های مالیاتی را بلند دریافت کند و از وارد شدن گازها تکس کمتر و یا از آنها تکس مالیاتی گرفته نشود.

به گفته آقای همایون حکومت باید در تصیفه چاهای فاضلاب‌ها و تدوین قوانین و مقررات در تصیفه هوای کابل مردم را کمک نماید.

به گفته کاظم همایون افغانستان، بخصوص شهر کابل به خاطر آلایندگی هوا ۵میلیارد و ۳۰۰ میلیون دالر را پرداخت نماید تا هوا را به صورت نور مال برگرداند.

اما اداره محیط زیست ، عامل اصلی افزایش آلودگی هوا در کابل را استفاده مردم از مواد سوختی بی کیفیت میداند و میگوید که بسیاری از شهروندان برای گرم ساختن خانه هایشان از ذغال سنگ، چوب و در بسا موارد مواد پلاستیکی استفاده میکنند.

هوای کابل در بین ساعت ۵ الی ۹ شب و ۶ الی ۹ صبح به صورت  بی رویه آلوده میگردد که حتی رفت و آمد در این ساعات روز مشکل میشود.

بعد از تروریزم و مواد مخدر،سومین قاتل مردم کابل هوای نا پاک است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد