بلخی-وزارت-مهاجرین-در-۲۹-ولایت-شهرک-دارد

سیدحسین عالمی بلخی: وزارت مهاجرین در ۲۹ ولایت کشور شهرک دارد، اما به دلایل امنیتی برخی از این شهرک‌ها فعال نیستند.

به گزارش افغان نیوز: سیدحسین عالمی بلخی، وزیر مهاجرین و عودت کنندگان، طی کنفرانس خبری گفت که در چهار سال گذشته دست‌کم ۳ میلیون مهاجر از ایران و پاکستان به کشور بازگشته اند و حکومت افغانستان برای آنان سهولت‌های لازم را فراهم کرده است.

وی افزود؛ حکومت بیشتر از ۳ هزار نمره زمین برای مهاجرین توزیع کرده و در حال حاضر در ولایات مختلف کشور حدود ۳۱ هزار تن در شهرک‌های مهاجرین زندگی می‌کنند.

وزارت مهاجرین در ۲۹ ولایت کشور شهرک دارد، اما به دلایل امنیتی برخی از این شهرک‌ها فعال نیستند.

اقای بلخی در این کنفرانس گفت که در ۴ سال اخیر ۳ میلیون تن در داخل کشور بیجا شده که از این میان ۲ میلیون به جای اصلی شان بازگشته یا در جاهای جدید ادغام شده و ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن دیگر قرار است از سوی حکومت در جاهای جدید ادغام شوند.

وزیر مهاجرین می‌گوید که در حال حاضر در پاکستان ۱٫۴ میلیون نفر کارت پناه‌هندگی دارند و ۸۵۰ هزار تن دیگر ثبت نام شده تا کارت دریافت کنند و حدود ۴۰۰ هزار نفر دیگر فاقد هرگونه مدرک هستند.

به گفته وی افغانستان در ایران ۹۵۰ هزار مهاجر دارای کارت اقامت، ۴۵۰ هزار مهاجر داری پاسپورت، ۸۰۰ هزار مهاجر بدون مدرک اما شناسایی شده و احتمالا ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار مهاجر بدون هرگونه مدرک دارد.

وزیر مهاجرین تاکید کرد که در ایران برای مهاجرین سهولت‌های خوب ایجاد شده که آنان می‌توانند بدون دادن فیس درس بخوانند، محدودیت رشته‌های دانشگاهی از بین رفته و در حال حاضر ۵ هزار دانش آموز در ایران مصروف آموزش هستند.

او تصریح کرد که زمینه‌ی بازگشت یک ماهه مهاجرین از ایران به کشور فراهم شده و این افراد می‌توانند برگه‌ی از سفارت افغانستان دریافت کنند و با آن به کشور بازگردند و پس از اقامت یک ماه بدون ویزا به ایران بروند.

بلخی وضعیت مهاجرین در کشورهای ترکیه، اندونیزیا و یونان را نامناسب خواند و تاکید دارد که افغانستان می‌خواهد در این کشورها اتشه مهاجرین بفرستد تا به مشکلات آنان رسیدگی شود. وی افزود با مسوولان ترکیه گفت‌وگو شده تا یک تیم مشترک ایجاد شود و روی مشکلات مهاجرین کار کند.

بلخی افزود، ترکیه توافق کرده تا هیچ مهاجر افغان را اخراج نکند و مهاجرین را در صورت به کشور باز می‌گرداند که برگه عودت به وطن را از نمایندگی سفارت افغانستان در ترکیه اخذ کرده باشند.

او همچنان گفت که کشورهای آلمان و سویدن برنامه‌ی بررسی مجدد کیس‌های مهاجرین افغان را آغاز کرده که مفید نیز بوده و در حدود ۴۰ درصد مهاجرین که قبلا رد شده بود حالا پذیرفته شده‌اند.

وزیر مهاجرین گفت که در سال جاری میلادی ۵۲۰ مهاجر افغانستانی از کشورهای اروپایی دیپورت شده و ۱۴۹۵ نفر دیگر به صورت داوطلبانه به کشور بازگشته اند.

این درحالی است که همواره مهاجرین از وضعیت بد زندگی و برخورد کشورهای میزبان، شاکی بودند و خواستار رسیدگی حکومت شده بودند.

بلخی: وزارت مهاجرین در ۲۹ ولایت شهرک دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد