بیش-از-درصد-جمعیت-کشور-بی-سواد-هستند

وزارت معارف می‌گوید؛ بیش از ۶۰ درصد جمعیت کشور بی‌سواد هستند و محو بی سوادی در کنار وزارت معارف مسئولیت همه شهروندان کشور است.

به گزارش افغان خبر؛‌ وزارت معارف در نشستی که به پیشواز روز جهانی سواد با مسوولان رسانه‌ها در کابل برگزار کرده بود، می گوید که بی سوادی؛ فقر و بدبخی برای کشور به بار آورده و مبارزه با این پدیده به یک اجماع ملی نیاز دارد.

اسدالله حنیف بلخی امروز( شنبه ۱۳سنبله) گفت: "هموطنان ما نسبت به هر زمانی دیگر به اهمیت سواد پی برده و آن را یگانه راه پیشرفت و ترقی کشور می‌دانند؛ پس محو بی سوادی، مبارزه همه افراد جامعه را می طلبد".

هفده هم سنبله روز جهانی سواد است و در افغانستان از تاریخ ۱۰ تا ۱۷ این ماه به نام هفته مبارزه با بیسوادی نام گذاشته شده است.

آقای بلخی افزود، با آنکه برنامه سواد آموزی وزارت معارف تاهنوز ۶.۵میلیون نفر را تحت پوشش قرارداده و هم اکنون نیز حدود۱.۱ میلیون نفر دیگر در کورس های سواد آموزی این وزارت درس می خوانند؛ ولی این کار کافی نیست و محو بیسوادی به تلاش های بیشتری نیازدارد.

به گفته وی، مبارزه با بی سوادی هم از نگاه دینی و از نگاه ملی بر تمامی مردم افغانستان به ویژه دولت فرض است و باید در این راستا کارهای صورت گیرد.

سردار محمد رحیمی معین سواد آموزی وزارت معارف نیز گفت که تلاش زیادی را در راستای مبارزه با بی سوادی در کشور به راه انداخته است و تا زمانی که این موضوع به یک مسوولیت دینی و ملی تبدیل نشود، محو آن امکان پذیر نخواهد بود.

آقای رحیمی افزود: "بزرگترین مشکل ما موجودیت بیش از ۱۰ میلیون بی سواد در کشور است که ریشه مستقیم با خشونت و نا امنی‌ها در کشور دارد و اگر نتوانیم با بیسوادی مبارزه موثر کنیم توسعه اقتصادی در کشور نیز نا ممکن خواهد بود".

به گفته او، با آنکه بی سوادی در کشور یک چالش بزرگ است ولی بودجه که دولت برای مبارزه با آن اختصاص داده، یک درصد کل بودجه معارف را تشکیل می دهد که با توجه به وضعیت کنونی کشور بسیار ناچیز است.

او خاطر نشان ساخت سالانه نزدیک به دو میلیون کودک از تعلیم باز می‌مانند و به جمع بیسوادان می‌پیوندند و این امر نیز کاهش سقف بی سوادی را برای معینیت سواد آموزی دشوار می کند.

معین سواد آموزی گفت، اگر برنامه های سواد آموزی مطابق به شرایط کنونی کشور به پیش برده شود، تا سال ۲۰۲۰ میلادی سطح بی سواد نهایتا تا ۱۰ درصد کاهش خواهد پیدا کرد و بیشتر از آن ممکن نخواهد بود.

وزارت معارف از رسانه های دولتی و خصوصی کشور خواست که در امر مبارزه با بیسوادی این وزارت را یاری کنند.

با این حال، صدیق الله توحیدی رییس نی یا حمایت از رسانه های آزاد افغانستان نیز بی سوادی را عامل اصلی فقر، نا امنی، خشونت و تقویه تفکر افراط گرایی در کشور خواند و از عدم توجه دولت انتقاد کرد.

با وجود تلاش های زیاد در راستای مبارزه با بی سوادی، هنوز هم افغانستان جز، سه کشوری است که نرخ بیسوادی در آن بیش از ۵۰ درصد می باشد.

 

بیش از 60 درصد جمعیت کشور بی سواد هستند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد