بیش-از-درصد-مکاتب-ولایت-فراه-مسدود-است

بیش از ۷۰ درصد مکتب‌های ولایت فراه در غرب کشور بدلیل افزایش ناامنی درگیری میان نیروهای امنیتی و طالبان مسلح مسدود گردیده است.

به گزارش افغان خبر: فرید بختاور، رئیس برحال شورای ولایتی فراه با تایید این خبر می‌گوید: مکتب‌های مسدود شده دخترانه و پسرانه می‌باشد که به علت عدم امنیت مناسب هیچ دانش آموز حاضر به سر صنف نمی‌شود.

او گفت که مکتب‌های مسدود شده در 9 ولسوالی ولایت فراه می‌باشد که حضور پر نقش شورشیان طالب موجب نرفتن دانش آموزان به مکتب شده‌است.

به گفته وی این مکتب‌ها در ولسوالی بالابلوک، پشترود، پشت‌کوه، پرچمن، گلستان، قلعه کوه، بکواه، لاش جوین، شیب‌کوه و خاک سفید ولایت فراه می‌باشد.

این مقام تصریح می‌کند کارهای که در بخش معارف ولسوالی بالابلوک فراه می‌شود، بیشتر جنبۀ نمایشی را به همراه دارد.

رئیس شورای ولایتی فراه می‌افزاید پول‌های که از سوی دولت مرکزی به معارف این ولسوالی‌ها پرداخته می‌شود از سوی برخی افراد حیف و میل می‌گردد.

آقای بختاور نام و سمت فردی را نگرفت که در حیف و میل این پول‌ها نقش دارد.

موصوف ادامه می‌دهد تمامی نقاط این مناطق در دسترس مخالفان مسلح دولت قرار دارد و اداره محلی فراه در این مورد ناکارا بوده‌است.

از سوی هم ناصر مهری، سخنگوی اداره محلی فراه ضمن رد این حرف‌ها گفت که ولسوالی‌های یاد شده به دسترس افراد دولتی این ولایت قرار دارد.

او می‌گوید تمامی مقامات دولتی در این ولسوالی ایفا وظیفه می‌کنند و اداره محلی فراه برای آرامش بهتر مردم برنامه‌های زیادی را در بخش معارف روی دست دارد.

این مقام افزود که تلاش‌ها جریان دارد، تا وضع موجود در مناطق دور دست ولایت فراه بهبود یابد و نگرانی‌های مردم در این راستا کمتر شود.

در همین حال محمد عارف رضایی، کارشناس مسایل آموزشی در غرب کشور می‌گوید: "ناامنی در کل نقاط کشور جاری است، اما باید دولت مردان در این قضیه نمایند".

او گفت که "اگر در ولسوالی‌های که حضور و نقش طالبان بیشتر است نیروهای امنیتی راه‌کاری از خود نداشته باشند، امکان دارد، تا نسل آینده اندشیه طالبانی را به خود بگیرند".

به گفته او "طالبان بیشتر در صدد آن هستند، تا ذهنیت افکار عامه را برهم زنند و به آرمان‌های که می‌خواهند برسند".

آقای رضایی تصریح می‌کند کنترول و نقش شورای ولایتی فراه هم در این مورد نیاز است، تا نمایندگی درست از مردم آن ولایت کنند.

همچنین آصف کریمی، فعال مدنی در ولایت فراه می‌گوید: مقامات محلی و امنیتی این ولایت به آن صورت که مردم از آنان توقع دارند، نتوانستند کاری را کنند.

او گفت که تلاش‌های مقامات ولایت فراه بی نقش نبوده، اما باید توجه بیشتری در بخش‌های گوناگون به ویژه معارف داشته باشند.

موصوف بیان می‌دارد فعالان مدنی این ولایت همیشه در غم و شادی مردم شریک بوده و تا جای که نیاز باشد تلاش می‌کنند تا رفاه و آرامی در بین شهروندان فراه حکم فرما باشد.

قابل ذکر است یکی از ولایت‌های حوزه غرب افغانستان فراه است که نقش و نفوذ جنگ‌جویان طالب در تناسب به نیروهای دولتی در آن ولایت بیشتر بوده‌است.

 

بیش از 70 درصد مکاتب ولایت فراه مسدود است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد