بیش-از-یک-میلیارد-دلار-سالانه-در-بخش-صحی-به-مصرف-می‌رسد

نماینده وِیژه رئیس جمهور در امور حکومت داری خوب می‌گوید؛ به دلیل موجودیت واردات ادویه بی کیفیت سالانه بیش از یک میلیارد دلار در بخش صحی در کشور به مصرف می‌رسد.

احمد ضیاء مسعود نماینده ویژه رئیس جمهور در امور حکومت داری خوب امروز (یک شنبه 7 سنبله) در کنفرانس بررسی چگونگی عرضه خدمات صحی گفت؛ عرضه خدمات صحی از کیفیت لازم در کشور برخوردار نیست و موجودیت ادویه و غذای بی کیفیت در بازار سبب افزایش امراض شده است.

آقای مسعود بیان داشت؛ بیشترین ادویه و خوراکه که از کشورهای خارجی به داخل کشور وارد میشود تاریخ گذشته اند و غیر قابل استفاده که شرکت‌ها با تغییر دادن تاریخ مصرف این قلم اجناس را به کشور وارد می‌سازند.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور حکومت داری خوب افزود؛ بیتشرین افراد که در شفاخانه مصروف کار هستند، مسلک طبی را فرا نگرفته اند و به اساس رابطه که با مسئول شفاخانه‌ها داشته اند به کار گماشته شده اند.

او بیان داشت؛ در گوشه و کنار شهرهای افغانستان هیچ دواخانه معیاری و با مسلک طبی نیست که این زندگی مردم را تهدید میکند. مسعود تاکید کرد؛ مرگ و میر مادران خیلی زیاد است با وجود که پیشرفت‌ها در این زمینه صورت گرفته است.

به گفته‌ی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور حکومتداری خوب؛ افغانها داکتر و شفاخانه دارند اما عدم تجربه کافی سبب شده است که در این بخش موفق نباشند.

در همین حال فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه گفت؛ صحت رابطه مستقیم با وضعیت اقتصاد مردم  دارد و اگر اقتصاد مردم خوب نباشد وضعیت صحی نیز خراب خواهد بود

فیروز بیان داشت؛ در سال گذشته شفاخانه های دولتی یک میلیون مریض را مورد تداوی قرار داده اند که از این یک میلیون900 هزار ان صحتمند شده اند و تنها 100 هزار دیگر ان صحمند نشده اند که مردم تنها همان  100 هزار منگرند و 900 هزار را نادیده میگرند.

به گفته‌ی وزیر صحت عامه 60 درصد مدرم افغانستان دسترسی به خدمات صحی ندارند و 40 درصد که به خدمات صحی دسترسی دارند نیز از ادویه‌های بی کیفیت استفاده میکنند.

به اساس ماده پنجاه و دوم قانون اساسی کشور: " دولت وسايل  وقايه و علاج  امراض  و تسهيلات  صحي رايگان را براي  همه اتباع مطابق به احكام قانون تامين مي نمايد".

و همچنان در بند دوم این ماده آمده است: "دولت تاسيس و توسعه خدمات طبي  و مراكز  صحي خصوصي  را مطابق به احكام قانون تشويق و حمايت مي كند".

آقای فروز می‌گوید؛ از ده سال به این سو مبلغ که برای عرضه خدمات صحی فی نفر سالانه در نظر گرفته میشود 5 دلار امریکایی است که این رقم در دیگر کشورها بیشتر از 25 دلار فی نفر است. او افزود؛ مردم افغانستان باید به اندازه پول که دولت سالانه برای شان در نظر میگرد انتظار خدمات صحی داشته باشند نه بیشتر از ان.

 به اساس معلومات اتاق تجارت و صنایع کشور، دو درصد ادویه که در بازارهای کشور به فروش می رسد ساخت کشور است و متباقی از کشورهای خارجی وارد می شوند که بیشتر این ادویه ها تاریخ مصرف شان گذشته اند یا از کیفیت لازم برخوردار نیست.

 

بیش از یک میلیارد دلار سالانه در بخش صحی به مصرف می‌رسد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد