بیش-از-۷۰-درصد-کودکان-معلول-به-مکتب-دسترسی-ندارند

معین وزارت شهدا و معلولین می گوید: ۷۷ درصد کودکان معلول در کشور از رفتن به مکاتب محروم اند و به تعلیم وتربیه دسترسی ندارند.

به گزارش آژانس افغان خبر: جمیله افغانی، معین وزارت شهدا و معلولین، امروز شنبه (۱۰ میزان) در  کنفرانس مطبوعاتی پیرامون  خواسته های جامعه معلولیت از کنفرانس بروکسل برای افغانستان می گوید: طبق گزارشات موسسه بین المللی  هندیکپ در سال ۲۰۰۵ میلادی وجود تعداد ۸ صد و ۶۷ هزار و ۳۰۰ معلول در کشور تخمین شده بود.

معین وزارت شهدا و معلولین تصریح می کند که از مجموع افراد دارای معلولیت ۷ درصد آنها بر اثر انفجار ماین های زمینی معلول شده اند.

بانو افغانی افزود؛ بیش از ۷۰ درصد این معلولین نیز به خدمات اجتماعی دسترسی ندارند واز توجه دولت و مسٔولان مربوطه محروم می باشند.

وی همچنان  تاکید می کند؛ در نتیجه این جنگ ها و انفجارها کودکان  نیز صدمه دیده اند که حدود ۷۷ درصد کودکان  متضرر و معلول از مکتب و  تعلیم بازمانده اند.

جمیله افغانی علاوه کرد بالاتر از ۹۰ درصد اشخاص دارای معلولیت ازبیکاری رنج می برند که بیشتر در مناطق مرکزی و جنوب غربی کشور موقعیت دارند.

او اضافه  می کند که معلولین در کشور به دلیل عدم توجه و نابسامان شدن اوضاع اقتصادی و امنیتی روزانه با مشکلات زیادی مواجه اند که امید است بعد از نشست بروکسل مشکلات معلولین کاهش یابد.

سمیع الحق سمیع، مشاور روابط و آگاهی حقوق معلولیت که در این کنفرانس صحبت نمود اظهار داشت؛ با وجودی که معلولیت درکشور یک پدیده حاد اجتماعی و بشری است؛ اما دولت و مسٔولان تاکنون برنامه کلی و بزرگی را جهت رسیدگی به معلولین روی دست نداشته اند.

مشاور روابط و آکاهی حقوق معلولیت همچنین تاکید کرد؛ دولت هیچ سندی را جهت ابراز مشکلات معلولین در کنفرانس بروکسل نداشته اند و جامعه مدنی دراین راستا پیشنهادهای را مطرح خواهند نمود، که امید است جامعه جهانی به آن توجه نماید.

صادق محبی، مشاور برنامه همکاری به افغان های ملکی متضرر از جنگ، نیز با یاد آور شدن معلولین در کنفرانس بروکسل از جامعه جهانی می خواهد تا معلولیت را در همه اهداف این نشست شامل سازند.

مشاور برنامه همکاری به افغان های ملکی متضرر از جنگ خاطرنشان ساخت؛ موضوعات این کنفرانس که شامل حاکمیت قانون، حقوق بشر، منع خشونت، صلح و سایر موضوعات می باشد به معلولین مربوط میگردد به دلیل اینکه این اشخاص نیز از اثر حوادث ناشی از جنگ معلول شده اند بنابراین در همه این اهداف شامل  می شوند.

آقای محبی با اشاره به توسعه و انکشاف کشور اظهار نمود کاهش فقر، تعلیم خوب، وضعیت زندگی بهتر و شهر مناسب از شاخص های معلولیت است که با رسیدگی معلولیت حاصل می شود.

بیش از ۷۰ درصد کودکان معلول به مکتب دسترسی ندارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد