بیشترین-جرایم-سازمان-یافته-در-افغانستان-توسط-سیاسیون-و-مافیایی-نفت-صورت-میگیرد

کمیته مشترک مستقل نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری میگوید بخش عمده بازار سیاه در افغانستان را وارد کردن غیرقانونی مواد نفتی تشکیل میدهد که توسط سیاسیون و مافیای نفت صورت میگیرد.

به گزارش اژانس افغان خبر، مسئولان این کمیته در اولین گزارش ربع وار خود واردات مواد نفتی را نگران کننده میداند و میگوید که بخش کلیدی بازار سیاه در دست مافیان نفت میباشد.

یما ترابی یکی از مسئولان این نهاد در نشست مطبوعاتی امروز چهارشنبه (19عقرب) گفت که بزرگترین فکتور این بازار سیاه توافقنامه مافیانه‌ی نیروهای ناتو و نیروهای امریکایی است که برای انها نفت وارد میشود.

ترابی مصوبه شورای وزیران دوران حامد کرزی مبنی بر رد تیل کم کیفیت را خلاف قانون های تصویب شده افغانستان میداند و میگوید که تیل های بی کیفیت وقتی وارد کشور میشود، بجای ضبظ و توقیف تیل های بی کیفیت انها دوباره از مرزها خارج میکند.

به گفته ترابی وقتی نفت بی کیفیت از مرزی کشور خارج میشود از مرزی دیگر با فساد اداری دوباره وارد میشود که در این صورت مردم نهایی ترین ضربه اقتصادی را به جان می‌کشد.

طبق تحقیقات کمیته مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه علیه فساد اداری کسانی در ادارات نفت و گاز کار کرده اند امروز آنها میلیونر شده است، به گفته او فساد در این ادارات به اوج خود رسیده است.

طبق گزارشات این تیل کم کیفیت در کشور ایران از تیل های با کیفیت 20 دالر امریکایی قیمت تر است. اقای ترابی میگوید تیل کم کیفیت توسط بازار سیاه وارد کشور میشود.

در همین حال مارک پیمان عضو دیگری این کمیته میگوید که در قسمت معارف و صحت عامه کم کاری صورت گرفته است به گفته وی تحقیقات این کمیته؛ در ولایت بامیان ساختمان مکاتب خیلی کم میباشد.

پیمان میگوید که در ادارات دولتی استخدام ها بر اساس روابط صورت میگیرد نه شایسته سالاری، به گفته وی در یک تحقیق که کمیته مستقل نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری انجام داده 69 درصد مردم به این باور دارند که بیشترین تقرری به اساس روابط صورت میگیرد.

به گفته این عضو کمیته 95 درصد عزل و نصب در ولایت های افغانستان به اساس روابط صورت میگیرد.

به گفته مارک پیمان تغیرات در سیستم عدلی و قضایی به خصوص در ولایت هرات خوب بوده است اما در ولایت بامیان هنوز کار اساسی صورت نگرفته است.

با این همه قرار است در هفته آینده محکمه علنی دوتن از مقامات دولتی به اتهام فساد اداری در کابل برگزار گردد.

بیشترین جرایم سازمان یافته در افغانستان توسط سیاسیون و مافیایی نفت صورت میگیرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد