تاثیر-زیان‌بارِ-بی‌ثباتی-و-فقر-بر-سیستم-آموزشی-افغانستان

نمایندگان سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل(یونسکو) در افغانستان از روز جهانی سواد آموزی تجلیل کرده و می‌گویند: چهار دهه بی‌ثباتی و فقر خسارات زیادی بر سیستم آموزشی کشور وارد کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ مسوولان یونسکو در افغانستان امروز( سه‌شنبه، 15 سنبله) از روز جهانی سواد آموزی تجلیل کرده و در نشست خبری گفتند که میلیون‌ها افغان به ویژه زنان و دختران از سواد و فرصت‌های یادگیری محروم اند.

خانم پتریشیا، رییس دفتر یونسکو در کابل گفت که جمعیت با سواد، بخش کلیدی کاهش فقر و باز کردن دریچه‌ها به روی فرصت‌ها می‌باشد.

رییس دفتر یونسکو افزود که این نهاد برای ۲۵هزار جوان و بزرگ سال زن و مرد در ۲۰ ولایت افغانستان زمینه سواد آموزی را فراهم کرده است.

صدرالدین سعد، رییس ارزیابی وزارت معارف امارت اسلامی گفت که این وزارت در تلاش است تا زمنیه سواد آموزی را برای همه اقشار فراهم نماید.

او افزود که علم برای هر مرد و زن مسلمان مانند نماز و روزه فرض است و مسلمانان در تلاش سواد آموزی و یادگیری باید باشد.

آقای سعد میگوید برای یادگیری و سواد آموزی هیچگاهی دیر نیست و سن بالا داشتن دلیل و منطق باز ماند از یادگیری سواد آموزی نمی‌شود.

ابراهیم عمری، رییس سواد آموزی در وزارت معارف امارت اسلامی می‌گوید که طبق آمار جهانی ۷۵۰ میلیون نفر در جهان بیسواد است.

آقای عمری گفت که افغانستان پس هند و پاکستان با داشتن ۱۲میلیون نفر بیسواد از جمله کشورهای است که بیشترین بیسواد را در خود دارد.

محب الرحمن فایض، نماینده دفتر یونسکو در کابل می‌گوید که درس و تحصیل اساس زندگی انسان‌ها است. او افزود  که ریشه فقر، خشونت و ناملایمات زندگی بی سوادی است.

آقای فایض اضافه کرد که به اساس تحقیق و یافته‌ها هم اکنون دختران زیادی که از تحصیل باز مانده دچار مریضی روانی شده اند. او از حکومت امارت اسلامی خواست که دروازه مکاتب را بر روی دانش آموزان دختر باز نماید.

بااین حال، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) 17سنبله برابر با 8 سپتامبر را روز جهانی سواد آموزی نامگذاری کرد.

تاثیر زیان‌بارِ بی‌ثباتی و فقر بر سیستم آموزشی افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد