تاثیر-ویروس-کرونا-بر-روزگار-بدون-پشتوانه-معلولان

مسوولان موسسه آلسو می‌گویند که در جریان گسترش ویروس کرونا و قرنطین در کشور، بیشترین آسیب را افراد دارای معلولیت دیده اند؛ اما حکومت هیچ گونه همکاری با آنان نداشته است.

به گزارش افغان نیوز: محمد حسین احمدی، رییس اجرایی موسسه آلسو امروز( پنج‌شنبه، 24 میزان) در یک نشست خبری گفت: یافته‌های تحقیقی این موسسه که در شش ولایت کشور انجام شده نشان می‌دهد که 55 درصد افراد دارای معلولیت در جریان قرنطین و گسترش ویروس کرونا کار و شغل خود را از دست داده اند.

آقای احمدی بیان کرد که 38 درصد افراد دارای معلولیت در جریان قرنطین با کمبود مواد غذایی مواجه بوده و 34 درصد دیگر آنان به مشکلات روانی گرفتار شده اند. او بیان کرد که تنها 25 درصد اشتراک کنندگان این تحقیق که همگی افراد دارای معلولیت هستند، گفته اند که حکومت در جریان قرنطین با آنان همکاری کرده است؛ اما 75 درصد دیگر اشترک کنندگان گفته اند که حکومت هیچ گونه همکاری با آنان نکرده است.

رییس اجرایی موسسه آلسو از عدم آگاهی دهی در مورد ویروس کرونا برای افراد دارای معلولیت از سوی حکومت انتقاد کرده و گفت که حکومت باید برنامه‌های آگاهی دهی را در قالب زبان اشاره و خط بریل برای افراد دارای معلولیت تهیه و ارائه می‌کرد.

او از گسترش موج دوم ویروس کرونا در کشور ابراز نگرانی کرده و گفت؛ در صورتی‌که موج دوم این ویروس گسترش یابد، افراد دارای معلولیت در وضعیت بدی قرار خواهد گرفت؛ چون آسیب پذیری آنان بنا بر شرایط ویژه‌ای که دارند بیشتر از سایر افراد جامعه است.

سید محمد یزدان پرست، فعال حقوق اشخاص دارای معلولیت در این برنامه گفت که 13.9 درصد جمعیت کشور را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهد که بیشتر آنان به کار تدریس و شغل آزاد مصروف اند؛ اما در جریان قرنطین زیان‌های زیادی دیده اند.

آقای یزدان پرست افزود که هنوز هم در برابر افراد دارای معلولیت تبعیض وجود دارد و از 34 ولایت کشو در 19 ولایت آن هیچ گونه مراکز آموزشی و تربیتی برای این قشر آسیب پذیر وجود ندارد، وحکومت هم نسبت آن بی توجه است.

او تاکید کرد که قرار بود 3 درصد از افراد دارای معلولیت از سوی کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی در ادارات دولتی استخدام شود؛ اما این کمیسیون به بهانه‌های مختلف می‌گوید؛ افراد که بشیتر از 60 درصد معلولین شامل این امتیاز نمی‌شوند.

آقای یزدان پرست گفت که نباید برای معلولیت فزیکی افراد درصدی تعیین کرده و آنان را از استخدام در ادارات دولتی محروم کرد بلکه باید به توانایی، ظرفیت و دانش آنان نیز توجه صورت گیرد.

مسوولان موسسه آلسو در پیشنهادات این موسسه برای حکومت گفت که دولت باید برای افراد دارای معلولیت حمایت‌های اقتصادی داشته باشد و وزارت صحت عامه نیز خدمات صحی را برای آنان به گونه‌ای رایگان و یا هم با تخفیف ارائه نماید.

تاثیر ویروس کرونا بر روزگار بدون پشتوانه معلولان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد