تاکید-آموزگاران-بر-بازگشایی-مکاتب-دخترانه

شماری آموزگاران و دانش‌آموزان از امارت اسلامی خواستار بازگشایی مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم شده و می‌گویند که آموزش حق مسلم زنان و دختران است.

به گزارش افغان نیوز؛ آموزگاران و دانش‌آموزان مکاتب خصوصی شهر کابل امروز ( پنج‌شنبه، ۱۴ میزان) به مناسبت بزرگداشت از «روز جهانی آموزگار» این خواست را مطرح کرده اند.

عباس دلاور، مدیر یکی از مکاتب خصوصی شهر کابل گفت که بسته ماندن مکاتب دخترانه به سود کشور نمی‌باشد و نباید حکومت سرپرست نسبت به آینده دختران این سرزمین بی توجه باشد. او تاکید کرد که از دیدگاه اسلام آموختن علم بر هر انسان، بدون تفکیک جنسیت به زن و مرد، فرض است و امارت اسلامی باید طبق گفتار اسلام رفتار نماید.

آقای دلاور افزود: آموزش و تحصیلات پایه و اساس  نظام در هر کشور می‌باشد و اگر نظام تعلیمی تقویت نشود آن کشور رشد نخواهد کرد. او گفت نظام سیاسی زمانی مشروعیت داخلی کسب می‌کند که اجازه مشارکت فعال در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و آموزشی برای شهروندانش بدهد.

مرضیه همدرد، آموزگار یکی از مکاتب خصوصی گفت:  ما زمانی از روز جهانی آموزگار تجلیل می‌کنیم که دروازه‌ مکاتب به روی میلیون‌ها دانش‌آموز دختر مسدود است و دختران دانش آموزش در بی سرنوشتی قرار گرفته‌اند.

او تاکید کرد که امارت اسلامی هر چی زودتر باید دروازه‌ مکاتب را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بازگشایی نماید زیرا؛ دختران امروز مادران فرادی کشور هستند و باید حق آموزش و تحصیل آنان نقض نشود.

فرشته سروی، یکی از دانش‌آموزان شهر کابل در مورد بازگشایی دروازه مکاتب به روی دختران گفت: « صنف یازدهم مکتب هستم و در یک سال گذشته با آینده نامعلوم در خانه به سر می‌برم که با گذشت هر روز ناامیدی‌‌هایم بیشتر می‌شود». او تاکید می‌کند که این وضعیت بر روان و رفتار اجتماعی‌اش تاثیر منفی گذاشته است.

این درحالی است که  مکاتب دخترانه  قرار بود پس از ماه‌ها تعطیلی در اول سال جاری بازگشایی شود اما؛ وزارت معارف به تاریخ چهارم حمل اعلام کرد که مکاتب متوسطه و لیسه دخترانه تا امر ثانی هم‌چنان مسدود می‌باشد.

مسدود ماندن مکاتب دخترانه واکنش‌های گسترده‌ای ملی و بین‌المللی را در پی داشته است و مقام‌های امارت اسلامی همواره وعده سپرده اند که پس از تدوین طرح، دروازه مکاتب دخترانه بازگشایی می‌شود.

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

تاکید آموزگاران بر بازگشایی مکاتب دخترانه

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد