تجاوز-شوروی-فضا-را-خشونت-بار-و-هنوز-روحیه-نظامی‌گری-بر-مردم-حاکم-است

رهبر حزب حراست اسلامی افغانستان سیاست‌های خارجی داوود خان و اندیشه کمونیستی با ادعای انترناسیونالیستی حزب بلشویک شوروی را زمینه ساز و عامل تجاوز اتحاد شوروی بر افغانستان دانسته و می‌گوید: تجاوز شوروی پیامدهای بدی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برای افغانستان داشته و فضای کشور را به گونه کامل خشونت بار و جنگی کرده است که هنوز هم روحیه نظامی‌گری بر مردم افغانستان حاکم است.

به گزارش افغان نیوز: محمد اکبری، سناتور و رهبر حزب حراست اسلامی افغانستان در مصاحبه‌ای اختصاصی با آژانس افغان نیوز در مورد عوامل بیرونی تجاوز شوروی در افغانستان گفت که حزب بلشویک با اندیشه کمونستی و ادعای انترناسیونالیستی قصد داشت که نظام کمونیستی را در سراسر جهان گسترش داده  و مستولی کند که دراین امر تا جای موفق شد و بیشتر کشورهای همسایه‌ای خود را جز بولک شرق کرد و تا دریایی آمو که مرز میان افغانستان و شوری سابق بود این اندیشه و نظام سیاسی را گسترش داد.

آقای اکبری افزود که اتحاد شوروی با اشغال افغانستان قصد داشت بر تمامی کشورهای منطقه به ویژه خاورمیانه که بزرگترین منبع انرژی جهان است، دست پیدا کند و رقیب غربی خود را که امریکا باشد در قاره آسیا منزوی کرده و بر تمامی کشورهای اروپایی و امریکایی مسلط باشد.

این سناتور کشور سیاست‌های داخلی و خارجی داوودخان را عامل درونی تجاوز شوروی بر افغانستان یاد کرده و گفت: «در داخل افغانستان هم داوودخان زعیم ترقی خوا اما؛ متاسفانه با دیدگاه فاشیستی و تیره کردن روابط افغانستان با پاکستان و امریکا زمینه را برای تجاوز شوروی مساعد ساخت و در زمان صدارت خود افغانستان را بیشتر از لحاظ  سیاسی، اقتصادی و نظامی به شوروی سابق وابسته کرد که این وابستگی فرصت بیشتر برای شوروی برای تجاوز پس از کودتای حزب دموکراتیک خلق داد».

آقای اکبری افزود که داوود خان پس از ده سال خانه نشینی و کودتا در سال‌های آخر حکومت خود، متوجه اشتباهات سیاسی دوره صدارات خود که افغانستان را 90 درصد وابسته شوروی کرده بود، شد و برای رهایی از این وابستگی تلاش کرد که با کشورهای ایران، امریکا و کشورهای عربی روابط برقرار کند؛ اما این تلاش‌های او بی فرجام ماند و حزب دموکراتیک خلق به دستور شوروی کودتا کرد و نظام جمهوری داوود خان را سرنگون کرد و با این کودتا دروازه‌ای فاجعه به روی مردم افغانستان بازد شد.

آقای اکبری در پاسخ این پرسش که چه امر باعث شد نفوذ شوری در افغانستان شکل نظامی به خود بگیرد و سر انجام با 120 هزار نیروی نظامی بر افغانستان حمله کند، گفت: حزب دموکراتیک خلق که از ایده و تفکر حاکم بر اتحاد شوروی الهام می‌گرفت، پس از کودتا به گونه شتابان خواست که هر چه سریع تر حکومت و نظام افغانستان کمونیستی شود، و در راه عملی کردن این طرح هر کسی را که مخالف اندیشه کمونیستی می‌دانستند با خشونت تمامی می‌کشتند و یا هم زندانی می کردند که این امر برای مردم افغانستان قابل پذیریش نبود و در مقابل جنایت‌های بشری حزب کمونسیت خلق یک دست و یک صدا بر خواست.

او در باره شکل گیری جهاد مردم افغانستان گفت: پس از فرمان هشتم که چهره کمونیستی و کودتایی حزب دموکراتیک خلق بر ملا شد، روحیه دفاع و جهاد علیه نظام کمونیستی زنده شد و این روحیه مقاومت در برابر اشغال و تجاوز نطامی شوروی گسترش یافته و جهاد مردم در سراسر افغانستان در برابر شوری شکل گرفت.

به گفته رهبر حزب حراست سلامی افغانستان وقتی شوروی و عوامل داخلی آن در افغانستان با موج از مقاومت رو به گسترش مواجه شدند، حکومت کمونیستی ترکی و حفظ الله امین به این نتیجه رسید که حکومت کمونیستی آنان در افغانستان به پیروزی نمی‌رسد و 15 بار از اتحاد شوروی درخواست اشغال نظامی کردند و اتحاد شوروی هم که انگیزه‌های تاریخی برای نفوذ به جنوب را داشتند، سرانجام عده محدودی در کاخ کرملین تصمیم به اشغال افغانستان گرفتند.

آقای اکبری در باره پیامد‌های تجاوز شوری در افغانستان گفت: در کنار کشته شدن نزدیک به یک میلیون شهروند، معلولیت 1.5 میلیون نفر دیگر و آورده شدن نزدیک به 5 میلیون شهروند کشور به کشورهای بیگانه، تجاوز شوروی روحیه مردم افغانستان را نظامی کرده و فضای کشور را جنگ زده و خشونت بار کرده است که این فضا تا کنون هم بر مردم افغانستان حاکم است.

به باور این سناتور کشور تجاوز شوروی فضایی سیاسی افغانستان را نیز ازهم پاشیده بود و مجموعه‌های مختلف زیر نام احزاب سیاسی شکل گرفت که هشت حزب در تهران و 7 حزب دیگر در پیشاور پاکستان از سوی سران جهادی ایجاد شد و سران این احزاب پس از شکست شوروی در افغانستان بر سر قدرت و امتیاز با هم درگیر شدند.

او تاکید کرد: «ناپوختگی و خودخواهی سران جهادی، تخریب کاری‌های بقایای حزب دموکراتیک خلق که بیشتر آنان افراد ورزیده و تحصیل کرده بودند، تواقعات سران جهادی و گستردگی اسلحه از عوامل بودند که مجاهدین پس از ایجاد حکومت و به دست گرفتن قدرت در برابر هم قرار گرفتند و جنگ داخلی در افغانستان شکل گرفت».

سناتور اکبری مقاومت مردم افغانستان را در برابر اتحاد جماهیر شوروی یک جنگ نابرابر خوانده و در مورد پیروزی جهاد مردم این کشور گفت: همبستگی مردم افغانستان که صدای واحد در جهاد علیه شووری بلند کردن از نخستین عامل پیروزی مردم افغانستان در برابر ابر قدرت آن وقت بود، مردم افغانستان بودن در نظرداشت مسائل قومی، نژادی و مذهبی یکپارچه در برابر اتحاد شوری قیام کردند و اعتقاد مردم به اسلام و شجاعت آن جهاد مردم این سر زمین را به پیروزی رساند.

آقای اکبری جغرافیایی پیچیده و کوهستانی افغانستان را دومین عامل پیروزی جهاد و شکست اتحاد شوروی خوانده و افزود که کمک‌های کشورهای مخالف شوروی از جمله چین، مجموعه کشورهای اسلامی و امریکا به جهاد افغانستان همچنان ورشکستگی اقتصاد شوروی از دیگر عوامل شکست کرمیلین و رهبران کمونیستی اتحاد شوروی در برابر جهاد افغانستان است.

در آخر رهبر حزب حراست افغانستان یگانه پیامد مثبت تجاوز شوروی را در افغانستان ایجاد همبستگی و اتحاد کوتاه مدت میان اقوام مختلف ساکن کشور عنوان کرد که در جهاد افغانستان در برابر تجاوز شوروی شکل گرفته بود. او گفت: پیش از جهاد مردم افغانستان به دلیل اقدامات قومی رهبران حکومت‌های پیشین مردم کشور به جزیره‌های قومی تقسیم شده بود و هم اکنون نیز شکاف‌های قومی بنابر دلایل مختلف افزایش یافته است.

تجاوز شوروی فضا را خشونت بار و هنوز روحیه نظامی‌گری بر مردم حاکم است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد