تصویب-قانون-حمایت-از-حقوق-مصرف-کنندگان-در-افغانستان

معاون وزارت تجارت و صنایع افغانستان از تصویب قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خبر داده، گفت: با اجرایی شدن این حقوق جلو تقلب، گران فروشی و احتکار گرفته می شود.

در افغانستان برای نخستین بار قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده ومستهلکین نافذ شد و انتظار می‌رود پس از اين، تا حد زیاد جلو واردات و توليد کالاهای بی‌كيفيت در بازار‌های این کشور گرفته شود.

در این قانون، حقوق مصرف کنندگان، تولید کنندگان و واردکنندگان مشخص شده است و هدف از آن، سامان دادن به امور خرید و فروش در بازارهای کشور است.

این قانون در چهار فصل و پنجاه ماده نافذ شده و روند اجرایی آن از هشتم حمل ۱۳۹۶ آغاز می شود.

محمد قربان حقجو، معین وزارت تجارت و صنایع افغانستان در نشستی که برای حمایت از این قانون برگزارشده بود گفت که این قانون نه تنها زمینه رقابت سالم را در بازار فراهم می کند، بلکه جلو تقلب، گران فروشی و احتکار را نیز می گیرد.

آقای حقجو افزود که این قانون کمک می کند که "بازار تنظیم شده، نظام‌مند، شفاف و مبتنی به رقابت سالم باشد و اگر کسی بخواهد تقلب کند و یا رقابت منفی کند، مطابق قانون حمایت از مستهلکین جلو آن گرفته می‌شود."

حفیظ‌الله ولی رحیمی، رئیس اداره توسعه رقابت و حمایت از مصرف کنندگان می‌گوید که عدم موجودیت این قانون سبب شده که رقابت منفی در بازار بیشتر شود و به عوض عرضه کالاها و خدمات با کیفیت و با قیمت مناسب، بازرگانان معمولا دنبال عرضه اجناس و خدمات بی‌کیفیت و با قیمت‌های پایین‌‌تر هستند.

وزارت تجارت می‌گوید که در گام نخست کمیسیون مشترک ایجاد می شود تا در ضمن نظارت و ارزیابی از بازار، به شکایت‌های مردم نیز رسیدگی کند.

تصویب قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد