تلاش‌ها-برای-رشد-صنعت-گردشگری-در-بامیان

مسوولان اطلاعات و فرهنگ ولایت بامیان می‌گویند که تامین معیشت زندگی بخش بزرگی از شهروندان این ولایت وابسته به صنعت گردشگری بوده و امارت اسلامی در تلاش رشد این صنعت و جذب گردشگران خارجی است.

به گزارش افغان نیوز؛ مولوی سیف‌الرحمان محمدی، رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت بامیان در گفتگو با  آژانس افغان نیوز گفت: مسوولان امارت اسلامی تلاش می‌کنند که صنعت گردشگری را مانند سایر پیشه‌ها در این ولایت دوباره رشد دهد.

محمدی تاکید کرد که با رشد صنعت گردشگری بامیان هتل‌ها، رستورانت‌ها، مهمان‌خانه‌ها، سیستم حمل‌ونقل و مسافربری، نمایشگاه‌ها، بازار صنایع دستی زنان و سایر کسب‌وکارهای مرتبط به این صنعت نیز رونق می‌باید.

رییس اطلاعات و فرهنگ بامیان می‌گوید که از شروع سال جاری تا کنون بیش از ۶۰۰ گردشگر خارجی از بامیان دیدن کرده‌اند و شمار گردشگران خارجی رو به افزایش است.

محمدی در مورد کاهش گردشگران خارجی و عدم بازدید آنان از ولایت بامیان در یک سال پسین می‌گوید که کاهش گردشگری در کشور و به ویژه در بامیان به دلیل موضوعات امنیتی نبوده بلکه به خاطر نبود پرواز‌های خارجی و نبود اسناد گذرنامه‌ای می‌باشد.

رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت بامیان می‌گوید که تنها در سه روز عید قربان بیش از 44 هزار گردشگر داخلی و خارجی از بامیان و پارک ملی بندامیر، شهر بودا، غلغه، ضحاک، چهل‌برج و دره‌ی فولادی بازدید نموده‌اند. به گفته او از این میان 100 گردشگر خارجی نیز در روزهای عید از بامیان و بند امیر بازدید نموده‌اند.

محمدی افزود که در عید قربان بیشترین بازدیدکنندگان از ولایت‌های کابل، هرات، قندهار، غزنی و دیگر ولایت‌های کشور بودند.

رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت بامیان از تامین امنیت و رفاه گردشگران داخلی و خارجی اطمینان داده و می‌گوید که بامیان از جمله ولایت‌های امن کشور است و این امر باعث شده که شمار گردشگر و بازدیدکنندگان داخلی نسبت به سال‌های دیگر افزایش یابد.

شیرحسین یکی از هتل‌‌داران شهر بامیان به افغان نیوز گفت که پیش از تحولات اخیر، از هتل‌داری عاید خوبی به دست می‌آورد اما؛ در حال حاضر با وجودی که وضعیت در بامیان به حالت عادی برگشته ولی شمار گردشگران خارجی کاهش یافته است.

بازدید کنندگان بندامیر به افغان نیوز می‌گویند که بامیان بهترین مکان برای تفریح با خانواده و دوستان می‌باشد چون؛ بامیان آب و هوایی خوبی در تابستان نسبت به سایر ولایت‌های کشور دارد.

حسن محبی، گردشگر می‌گوید که نبود خواب‌گاه‌های مناسب، هتل‌های معیاری در بخش‌های توریستی، نبود برق و عدم بازسازی راه‌های مواصلاتی از جمله مشکلات جدی در بامیان به شمار می‌رود.

محبی از امارت اسلامی می‌خواهد که در راستای حل چالش‌ها و مشکلات این ولایت که یکی از جاذبه‌های شگفت انگیز طبیعی برای گردشگران داخلی و خارجی می‌باشد، توجه جدی نماید.

بامیان در مرکز کشور، یکی از ولایت‌هایی است که افزون بر داشتن ساحات تاریخی و باستانی، جاذبه‌های ناب طبیعی زیادی را در خود جای داده است. این جاذبه‌ها همواره برای جذب گردشگران داخلی و خارجی موثر بوده است.

هم‌زمان با شیوع بیماری کرونا و پس از آن  تسلط امارت اسلامی در کشور، هرچند صنعت گردشگری را در بامیان با مشکلات مواجه کرده اما؛ هیچ‌گاه این ولایت بدون گردشگران داخلی و خارجی نبوده است.

بامیان افزون بر داشتن مناظر طبیعی چون بند امیر، حوض‌های شاه‌فولادی، دره‌های سرسبز اژدهار، آهنگران، گزک، سُماره، هاجر، فولادی، دوکانی، بابردره، بندک‌دره، دره کلان و همین‌طور کوه عروس در مرکز و ولسوالی‌های این ولایت، ساحات باستانی چون مجسمه‌های بودا، شهرهای غلغله و ضحاک، چهل‌برج و گوهرگین را نیز در خود جای داده است.

 

آژانس افغان نیوزـ مهدی انصاری

تلاش‌ها برای رشد صنعت گردشگری در بامیان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد