تلفات-افراد-ملکی-در-شش-ماه-سال-جاری،-در-سال-گذشته-بی-سابقه-است

شماری از فعالان مدنی در کابل می‌گویند درشش ماه اول سال جاری خورشیدی کشتار افراد ملکی نسبت به ۸ سال گذشته بی‌سابقه است و باید از ادامه این ورند جلوگیری شود.

به گزارش افغان خبر: شماری ازفعالان مدنی امروز یک شنبه (16عقرب)  در کابل میگویند؛ کشتار غیر نظامیان در ولایت های قندوز، غور، فراه، هلمند، ارزگان و فاریاب را تقبیح میکند و از دولت می‌خواهد که در عملیات شان به غیر نظامیان توجه جدی کنند.

در اعلامیه مطبوعاتی گروه کاری مشترک جامعه مدنی افغانستان امده است در شش ماه نخست سال روان بیشتر از سال قبل بوده است.

در این اعلامیه امده که از اول جنوری تا ماه جون مجموع کشته شده گان 1601 تن به ثبت رسیده است و آمار زخمیان 3565 تن میباشد.

در اعلامیه مطبوعاتی امده است طالبان از مردم به عنوان سپر دفاعی استفاده میکند، از این رو تلفات غیر نظامیان بالا رفته است.

گروه کاری مشترک جامعه مدنی از اوضاع فعلی کندز، هلمند، فراه، ارزگان، زابل و غور ابراز نگرانی می کند و میگویند که کشتار افراد غیر نظامی، کودکان و زنان تاراج دارایی های عامه و تخریب تاسیسات عامه را خلاف اصول اسلامی و انسانی میداند.

خیلیل روفی میگوید طبق کنوانسیون های چهارگانه ژنو 1949، کنوانسیون الحاقیه 1977، و ماده 8 اساسنامه روم 1988 چنین اعمال غیر انسانی و جنایت جنگی به حساب می اید.

در همین زمینه محمد رسول حبا میگوید کم کاری حکومت و اختلافات درونی بین حکومت وحدت ملی باعث شده تا طالبان عملیات شان را بالای مواضع حکومتی بیشتر کنند و غیر نظامیان را سپر دفاعی شان قرار بدهند.

اقای حبا میگوید آنها از علمیات هوایی نیروهای کشور استقبال میکند و میگوید که عملیات هوایی به مدیریت و رهبری نیروهای امنیتی کشور صورت گیرد.

فعالان مدنی از نیروهای امنیتی کشور خواست که از تاکتیک های جنگی بیشتر کار بگیرند تا از تلفات غیر نظامیان جلوگیری شود.

فعالان مدنی بر این باور اند که جنگ در افغانستان یکی از اهداف کشورها و افرادی است که میخواهند در افغانستان پای مافیای مواد مخدر، پولشویان و مصرف اسحله ها در کشور زیاد شود.

گروه کاری مشترک جامعه مدنی طی قعنامه‌یی نوشته است دولت در هنگام عملیات امنیت جانی و مالی شهروندان را حفظ کند و از کشتار غیر نظامیان جلوگیری نماید و به کسانی که در جنگ اسیب دیده اند رسیده گی نمایند.

در این قطع نامه امده است که طرفین درگیر مصئونیت افراد معلول و اسیب پذیر بخصوص زنان و کودکان را جدا مد نظر بیگیرند.

فعالان مدنی خواستا منحل شدن گروه های غیر قانونی، ملیشه ها، و خیزش های مردمی شده و از حکومت خواسته تا عاملین اصلی سقوط ولایات کندز، ارزگان و دیگر کسانی که در نا امن کردن کشور دست دارند شناسایی و به میز محاکمه بکشانند.

این در حالیست که در جنوری سال 2009 تا 30 جون سال جاری تلفات در مجموع 63934 مورد به ثبت رسیده که 22941 تن کشته و 40993 تن زخمی به ثبت رسیده است.

تلفات افراد ملکی در شش ماه سال جاری، در 8سال گذشته بی سابقه است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد