تیفا-حکومت-در-پی-مهندسی-انتخابات-است

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) می‌گوید که حکومت با تحمیل طرح‌های خود بر کمیسیون مستقل انتخابات، به ویژه استفاده از کاپی شناسنامه در روند ثبت نام، در پی مداخله و مهندسی انتخابات پیش‌رو است.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا) طی یک نشست خبری در کابل اعلام کرد که ما نگران برگزاری یک انتخابات آزاد، عادلانه و شفاف هستیم، زیرا حکومت در امور تصمیم‌گیری‌های کمیسیون انتخابات مداخله می کند.

محمدنعیم ایوب زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان گفت؛ استفاده از کاپی شناسنامه‌ها در روند ثبت نام رای‌دهندگان، هیچ کمکی به حضور گستردۀ مردم در انتخابات و روند ثبت نام رای دهند‌گان نخواهند کرد؛ بلکه چالش‌های جدیدی را فراراه این کمیسیون قرار خواهند داد.

وی افزود؛ طرح استفاده از کاپی شناسنامه‌ها در روند ثبت نام، از یک‌سو زمینه تقلب را برای نامزد شدن کاندیداهای احتمالی که توانایی جمع‌آوری یک هزار شناسنامه برای تضمین ثبت نام را ندارند فراهم می‌سازد و از طرف دیگر امکان تقلب گسترده را در روند انتخابات مهیا می‌سازد.

آقای ایوب زاده تاکید کرد که حکومت، به ویژه ریاست جمهوری در تلاش است تا طرح‌های خود را بر کمیسیون انتخابات تحمیل نماید و حتی در این زمینه کمیشنران را تهدید کرده است که اگر از طرح حکومت در استفاده از کاپی شناسنامه‌ها حمایت و آن را تطبیق نکنند، از سمت‌شان استعفا کنند.

رییس تیفا تصریح کرد که این طرح حکومت با مخالفت چهار تن از کمیشنران مواجه شده است و اکنون یک کشیدگی جدید بر سر استفاده از کاپی شناسنامه در روند ثبت رای دهندگان در میان اعضای کمیسیون به وجود آمده است که مسئول آن حکومت می‌باشد.

وی خاطرنشان ساخت که حکومت همواره به دنبال این تنش و خلق بحران در مواقع حساس است و حساسیت‌های موجود در جامعه را مدنظر نمی‌گیرند که مثال واضح آن، آغاز روند توزیع شناسنامه‌های برقی است و توزیع آن در این موقع حساس به هیچ وجه به شفافیت انتخابات کمکی نمی‌کند، بلکه چالش‌های جدیدی خلق خواهد کرد.

آقای ایوب زاده همچنان از طرح حکومت مبنی بر کوچک سازی حوزه‌های انتخاباتی نیز ابراز نگرانی کرد و گفت که یک تیم درون حکومتی روی این طرح کار می‌کند تا در صورت امکان آن را بالای کمیسیون تحمیل و از آن طریق تطبیق نماید.

این مسئول تیفا علاوه نمود که این اقدام حکومت در شرایط فعلی به نفع برگزاری انتخابات پیش‌رو نیست و مانع برگزاری یک انتخابات شفاف، عادلانه و سراسری خواهد شد و از جانب دیگر زمینه ساز حضور نمایندگان فراشوتی حکومت در شورای ملی را فراهم خواهد ساخت.

رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان از کم ‌کاری کمیسیون مستقل انتخابات نیز انتقاد کرد و گفت که این کمیسیون تا هنوز نتوانسته رییس دبیرخانه‌اش را به حکومت معرفی نماید و این نهاد اجرای تا کنون از سوی سرپرست اداره می‌شود و سبب کندی کار آنان شده است.

آقای ایوب زاده بیان داشت که کمیسیون انتخابات متاسفانه به وعده‌های خود عمل نمی‌کند و در کوچک‌ترین موضوع با حکومت مشوره می‌کند که این کار آنان حیثیت مستقل بودن این اداره را زیر سوال برده و نهادهای ناظر انتخاباتی را نگران ساخته‌اند که مبادا کمیسیون با حکومت تعامل کرده باشد.

وی یک بار دیگر تاکید کرد که مسئله استفاده از کاپی شناسنامه‌ها نه‌تنها چالش عدم حضور شهروندان در مراکز ثبت رای دهندگان را حل نمی‌کند؛ بلکه زمینه معامله‌گری میان نامزدان را نیز فراهم می‌سازد.

رییس تیفا همچنان گفت که ما یک ارزیابی در ۳۴ ولایت کشور انجام داده‌ایم که نشان می‌دهد نگرانی اصلی شهروندان از اشتراک نکردن در روند ثبت نام رای دهندگان، نصب استیکر بر شناسنامه‌های آنان نیست؛ بلکه پاسخ‌گو نبودن حکومت، عملی نشدن توافق‌نامه حکومت وحدت ملی، عملی نشدن اصلاحات انتخاباتی، نبود اراده سیاسی طرف‌ها، نا امنی در برخی ولایت‌ها، توطیه‌گری‌های حکومت، مداخله حکومت در امور تخنیکی کمیسیون انتخابات، عدم آگاهی و ... از جمله موارد است که سبب بی‌میلی آنان شده‌اند.

نگرانی‌ها از تقلب انتخاباتی زمانی افزایش یافت که حکومت طرح استفاده از کاپی شناسنامه در روند ثبت نام رای دهندگان را به کمیسیون ارایه کرد و ظاهراً کمیسیون انتخابات از آن حمایت کرده است.

تیفا: حکومت در پی مهندسی انتخابات است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد