جناب-رییس-جمهور-تبعیض-را-بس-کنید

پس از خط خوردن ولایات بامیان، دایکندی، بادغیس و غور از لیست بند های آب گردان، ده‌ها تن از باشندگان ولایت دایکندی در یک اعتراض مسالمت‌آمیز، به خیابان ریختند.

به گزارش افغان نیوز: بر اساس گزارش های که به نشر رسیده است، رئیس جمهور غنی مناطق مرکزی (دایکندی، بامیان، غور وبادغیس) را از فهرست بندهای آب گردان حذف نموده است. پس از این اقدام رئیس جمهور مردم ولایت دایکندی طی  اعتراضی مدنی به جاده ها آمدند و این عمل اشرف غنی را تبعیض آشکاردانستند وگفتند؛ جناب رئیس جمهور تبعیض را بس کنید.

محمد انور شهاب، رییس شبکه جامعه مدنی دایکندی، این تصمیم را غیر قابل قبول دانسته گفت که رییس‌جمهور باید تمام ولایت‌های کشور را به یک نگاه ببیند؛ زیرا رییس‌جمهور نماینده تمامی مردم افغانستان است نه از چند ولایت و یا قوم مشخص.

این معترضان خواستار انکشاف متوازن در سراسر کشور شده و به حکومت هشدار دادند که اگر به خواسته‌های آنان توجه نشود دامنه‌ی این اعتراضات گسترش خواهد یافت.

در شماری از ماده‌های قطعنامه‌ی این معترضان آمده است: «1. ما می‌خواهیم حکومت اصل انکشاف متوازن را که در قانون اساسی آمده است مراعات نموده و مناطق مرکزی را از پروژه‌های کلان انکشافی و بندهای آب گردان محروم نسازد. 2. ما از حکومت مرکزی می‌خواهیم که فیصله ضد ملی خویش را که همانا برون کشیدن بندهای آب گردان از ولایات دایکندی، غور بادغیس و بامیان است، باطل اعلان نموده و در این راستا تجدید نظر کند.»

چهارشنبه هفته‌ی گذشته 13 جدی، شماری از نمایندگان ولایت‌های بامیان و دایکندی در مجلس گفتند چندین بند آب که قرار بود در بودجه سال آینده شامل ساخته شود پس از آنکه پیشنهاد آن به تدارکات ملی رفت رییس‌جمهور آن را خط زده است. به گفته‌ی نمایندگان مجلس، این بندها در ولایت‌های بامیان، دایکندی، غور، بادغیس و بدخشان موقعیت دارد. تظاهرات کنندگان با سر دادن شعار برابری تمامی اقوام ساکن در کشور، خواهان عدالت اجتماعی مبتنی بر انکشاف متوازن شدند و هشدار دادند در صورتی که به خواست آنان بی‌اعتنایی شود، حکومت در سراسر کشور با موج گسترده‌تری از خشم مردم روبرو خواهد شد.

 

جناب رییس جمهور تبعیض را بس کنید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد