حمایت-از-حقوق-زنان-وظیفه-هر-فرد-افغان-است

وزیر امور زنان در مراسم ختم تحصن شش ماهه‌ی خان ولی عادل گفت که تنها وزارت امور زنان در امر داد خواهی برای حقوق زنان کافی نیست، و همه‌ِی اقشار جامعه مسئولیت دینی و اخلاقی دارند که برای عدالت و برابری مرد و زن تلاش کنند.

به گزارش افغان خبر: به گفته خانم نظری عنعنات ناپسند هنوز از مردم قربانی میگیرد و دختران به خاطر حل معضلات قبیله‌یی به بد داده میشوند.

دلبر نظری وزیر امور زنان امروز (28 میزان) در این مراسم به حکومت وحدت ملی گفت که در راستا تامین حقوق زنان به آنها کمک نماید.

در همین زمینه ریاض الله صابر نماینده وزارت حج و اوقات گفت که زن از دیدگاه اسلام جایگاه والای دارد، به گفته وی در افغانستان از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب بر خانم‌ها ظلم صورت میگیرد.

آقای صابر افغانستان را خانه‌ی مشترک همه افغانستانی‌ها میداند وی می‌افزید که زنان در این خانه‌ی مشترک مظلوم واقع شده است، در حالی‌که به گفته صابر زنان این خانه‌ی مشترک را تنظیم و تزئین می‌نمایند.

نماینده وزارت حج و اوقاف گفت که دین اسلام دین شورا و مصلحت است که در آن زن و مرد فرقی ندارند و باید همه در مشوره‌ها دخیل باشند.

ریاض الله صابر زنان و مردان را در همه‌ عرصه های زند‌ه‌گی لازم و ملزوم یگدیگر میداند، به گفته نماینده وزارت حج و اوقاف همان قسمی‌که جامعه به داکتر زن و معلم زن نیاز دارد به پلیس زن و وزیر زن نیز نیاز دارد.

آقای صابر شوه زند‌ه‌گی حضرت پیامبر را مثال داد و گفت:" تمام اقشار جامعه اگر باورمند به دین اسلام است از حضرت محمد "ص" الگو بگیرند و طوریکه پیامبر بزرگ اسلام خواست دخترش درس بخواند دیگران نیز بمانند حضرت پیامبر بگذارند که دخترهای شان درس بخوانند".

در همین راستا قدریه یزدان پرست کمیشنر حقوق بشر گفت که زن را به بد دادن و بدل کردن به معنی "شیئ" قرار دادن است.

کمیشنر حقوق بشر میگوید که دین اسلام دین رفاه برای خانم‌ها و دین حق زنان است. وی می‌افزاید که دین اسلام از زمان آغاز  تاکنون برای رفاه و آزادی زنان بوده است.

به گفته کمیشنر حقوق بشر اقشاریکه حامیان زن بودند برای زنان کشور کاری نکردند بلکه آنها به برای خودشان کار کرده و از حامی بودن سوء استفاده نمودند.

این در حالی است که خان ولی عادل شش ماه قبل  در برابر رسم و رواج های ناپسند دست به اعتراض زد و از حکومت وحدت ملی خواست تا حقوق زنان کشور را رعایت کند.

خان ولی در این راستا رنج‌های فراوان " از زندانی در طویله گرفته تا سنگ چوب زدن در قره‌ باغ غزنی" را متحمل شده است.

اما امروز در مراسم ختم تحصن، خان ولی میگوید که پنج نهاد ( وزارت امور زنان، وزارت اطلاعات و فرهنگ، وزارت حج و اوقاف، وزارت اقوام و قبائیل، اداره مستقل ارگانهای محل و کمیسیون مستقل حقوق بشر) وعده کرده است که در راستای اعاده حقوق زنان با خان ولی یک جا کار کنند.

حمایت از حقوق زنان وظیفه هر فرد افغان است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد