حکومت-باید-از-افزایش-نفوس-جلوگیری-کند

سیما سمر: اگر حکومت افغانستان رشد نفوس را بتی نسازد و فقر هم‌چنان ادامه داشته باشدَ، تا سال ۲۰۵۰ برای مردم افغانستان نان وجود نخواهد داشت.

به گزارش افغان نیوز: سیما سمر، رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان که امروز یک‌شنبه(۱۴ اسد) در یک نشست خبری درکابل صحبت می‌کرد، گفت؛ اگر حکومت افغانستان رشد نفوس را بتی نسازد و فقر هم‌چنان ادامه داشته باشدَ، تا سال ۲۰۵۰ هیج‌ نان برای مردم افغانستان وجود نخواهد داشت.

در این نشست بیشتر روی موضوعاتِ بحث و گفت‌وگو شد که سبب شده مردم از حکومت ناراض باشند و به مسئولان حکومتی اعتماد شان را از دست دهند.

به گفته‌ی بانو سمر، درست نیست که همیشه دست به دامن کشورهای‌ دیگر بمانیم تا برای مردم افغانستان مواد خوراکی کمک کند. او با اشاره به کمک‌های هند گفت که هندوستان با نفوس بیش‌تر از یک میلیارد نفر، افغانستان را مواد خوراکی کمک می‌کند و این مسله برای آینده افغانستان بسیار نگران کننده است.

عدم دست‌رسی به خدمات صحی یکی از دیگر عوامل است که به باور بانو سمر سبب شده، مشکلات هم‌چنان درافغانستان ادامه داشته باشد. او تاکید کرد که افغانستان هنوز جزء سه کشوری در دنیا است که واقعات پولیو در آن دیده می‌شود و این مرض هنوز از کودکان قربانی می‌گیرد.

به گفته‌ی رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، جنگ و حملات انتحاری از یک طرف و مرض پولیو از طرف دیگر از کودکان افغانستان قربانی می‌گیرد. بانو سمر در نشست امروز علاوه بر نبود خدمات صحی، عدم حاکمیت قانون و نبود خدمات ابتدائی اجتماعی را از دیگر مسایلی خواند که سبب شده است، یک فاصله عمق میان حکومت و مردم به میان آید.

او گفت:” خدمات اجتماعی که شامل تعلیم و تربیه و صحت می‌شود، درافغانستان قابل قبول نیست. اگر ما نظام آموزشی را با کیفیت نسازیم، جنگ، کشتار، تبعیض و فساد هم‌چنان ادامه پیدا خواهد کرد. زمانی مردم از حکومت راضی می‌شوند که به خدمات اجتماعی خود که شامل مکتب و کلینک می‌شود دست‌رسی داشته باشند.”

بانو سمر تأکید کرد که حکومت باید تلاش کند، فاصله میان غنی و فقیر را کاهش دهد و زمینه اعتماد سازی را فراهم کند. به باور رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان اگر مردم هم‌کار حکومت باشند، تمام مشکلات حل خواهد شد و مخالفین که مهم‌ترین عامل بدبختی مردم هستند، نیز منزوی خواهند شد.

رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان،  فرهنگ معافیت و شکنجه در زندان‌های کشور را از دیگر عواملی خواند که سبب شده خشونت‌ها هم‌چنان در جامعه ادامه داشته باشد. او با ابراز نگرانی از شکنجه افراد در زمان تحقیق وبازجویی گفت:” اعتراف دراثر شکنجه هیج‌ معنای ندارد و درست نمی‌باشد، شنکجه افراد کرامت انسانی آنان را پائین آورده و سبب می‌شود که ما خود از او یک خلاف کار یا طالب بسازیم.”

بانو سمر ریشه‌ی مشکلات افغانستان را در صلح دایمی می‌داند و تأکید دارد که صلح به معنای قطع جنگ و آتش بس نیست، بلکه صلح تأمین عدالت اجتماعی تمام افراد جامعه است.

حکومت باید از افزایش نفوس جلوگیری کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد