حکومت-پروگرام-ملی-تبرکلوز-را-بیشتر-تقویت-می‌کند

رئیس اجرائیه کشور بیان کرد که برای تداوی بیشتر بیماران تبرکلوز با همکاران بین المللی رایزنی های همه جانبه انجام داده تا این پروگرام هرچه بهتر تقویت گردد.

به گزارش افغان نیوز: دکتور عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی روزگذشته (۱۸ ثور) در دیدار با اعضای «بورد همکاران توقف تبرکلوز (سِل) در افغانستان» گفت که برای تداوی بیماران این بیماری، اقدامات جدی‌تر و عملی‌تر اتخاذ می‌گردد.

رییس اجراییه کشور با ابراز قدردانی از مسوولیت‌پذیری اعضای این بورد افزود که این مسأله را شخصأ با همکاران بین‌المللی مطرح کرده تا در این ارتباط کارهای لازم صورت گیرد.

همچنین دکتور سیما ثمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر که ریاست این بورد را نیز به‌عهده دارد بیان داشت که پس از سال ۲۰۱۷ حامیان بین‌المللیِ پروگرام ملی تبرکلوز کمک‌های شان را کاهش می‌دهند.

به گفته او، انتظار می‌رود که حکومت در این پروگرام سهم مالی بیشتر گرفته و این موضوع را از همین حالا شامل بودجه سال مالی خود سازد.

از سوی دیگر، دکتور محمد خالد صدیق مسوول پروگرام تبرکلوز در افغانستان از رییس اجراییه کشور خواست که در ابتدا مبلغ ۳.۵ میلیون دالر را برای تداوی مریضان این بیماریدر نظر بگیرند و آن را به مرور زمان افزایش دهند.

همچنان اعضای این بورد از دکتور عبدالله عبدالله خواستند که برای تقویت پروگرام ملی تبرکلوز در مورد سهم‌گیری مالی حکومت، آگاهی‌دهی و تبلیغات رسانه‌ای، مذاکره با همکاران بین‌المللی و کشورهای خارجی توجه بیشتر را مبذول دارند.

به گفته آنان، با توجه به ۲۰۲۳ مرکز تشخیص مرض تبرکلوز در سراسر کشور و دستاوردهای پروگرام ملی تبرکلوز نسبت به سال‌های گذشته، هنوزهم سالانه در حدود ۱۸۹ واقعه جدید تبرکلوز در هر صد هزار نفر ثبت می‌شود که از این میان ۳۷ تن آنان جان‌شان را از دست می‌دهند.

رییس اجراییه کشور بعد از استماع نظریات و نگرانی‌های اعضای این بورد گفت که درباره حمایت مالی حکومت از پروگرام ملی تبرکلوز با رییس جمهور غنی صحبت می‌کند تا یک فیصله نهایی و فوری گرفته شود.

دکتور عبدالله عبدالله گفت که در آینده نزدیک یک نشست مشترک با حضور اعضای بورد همکاران توقف تبرکلوز در افغانستان، وزارت‌خانه‌های ذیربط دولتی و اصحاب رسانه‌ها برگزارشده تا در مورد اطلاع‌رسانیِ وقایع تبرکلوز بحث و اقدام شود.

همچنان او وعده سپرد که در یک نشست دیگر مسأله حمایت مالی از پروگرام ملی تبرکلوز را با حضور حامیان‌ بین‌المللی، نماینده‌گان کشورهای خارجی و نهادهای ذیربط دولتی به بحث و بررسی می‌گیرد تا زمینه برای جلب کمک‌های بیشتر خارجی فراهم گردد.

حکومت پروگرام ملی تبرکلوز را بیشتر تقویت می‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد