حکومت،-سیلاب-زدگان-نورستان-را-فراموش-کرد

کمیته دادخواهی اقلیت‌های افغانستان با اشاره به مفقود شدن ۱۷۸ تن در سیلابی اخیر ولایت نورستان، هشدار داد که نسبت به بی‌توجهی دولت در قبال متضررین به سازمان ملل شکایت می‌کند.

به گزارش افغان نیوز؛ شماری از فعالان مدنی زیر نام «کمیته دادخواهی اقلیت‌های افغانستان» امروز (شنبه، 16 اسد) در نشست خبری در کابل می‌گویند تا هنوز برای متضررین سیلاب ولایت نورستان هیچ نوعی کمکی از سوی حکومت صورت نگرفته است. 

عبدالولی عضو کمیته داد خواهی اقلیت‌های افغانستان، امروز (شنبه، 16 اسد) در نشستی زیر عنوان «کمتیه داد خواهی اقلیت‌های افغانستان» گفت که ده روز قبل، یعنی به تاریخ ششم ماه جاری در نیمه‌های شب به اثر ریزش باران و سرازیر شدن سیلاب در قریه مردیش ولسوالی کام‌دیش ولایت نورستان خسارات هنگفت مالی و جانی به باشندگان این محل وارد شدند. 

آقای عبدالولی افزود:« در آن حادثه طبیعی 132 تن شهید، 58 تن زخمی و 178 تن دیگر هنوز هم ناپدید هستند.»

او با انتقاد تند از مسوولین، گفت که حکومت با گذشت نزدیک به دوهفته از این حادثه خونین طبیعی، هنوز هیچ توجهی به متضررین نکرده و حتی یک پیام هم دردی و غم شریکی با بازماندگان قربانیان انجام نداده است. 

این عضو کمیته داد‌خواهی‌ اقلیت‌های افغانستان از حکومت خواست که که هر چه عاجل به متضررین حادثه رسیدگی کرده و ناپدید شدندگان را از زیر آواره‌ها نجات دهند. 

اعضای این کمیته همچنان از نهاد‌های مدد رسان ملی و بین المللی خواستند که به بازماندگان قربانیان حادثه رسیدگی عاجل و جدی نمایند. 

عبدالولی گفت که اقلیت‌های کشور از نهاد‌های حقوق بشری  می‌خواهد که نسبت به بی توجهی دولت افغانستان در قبال اقلیت‌های محروم به خصوص موادری مثل حادثه مردیش ولایت نورستان به سازمان ملل شکایت کنند. 

محمد نواب قدیر زاده رئیس شورای عرب‌های افغانستان افزود؛ تا زمانیکه صدای مردم مردیش شنیده نشوند، دادخواهی ما ادامه خواهند یافت. 

درهمین حال، نوروزعلی زاده، معاون سکرتریت سره میاشت افغانستان گفت که آنچه ما در توان داشتیم در اسرع وقت برای متضررین کمک کردیم و به اندازه توان خویش بازهم برای آنها رسیدگی خواهیم نمود. 

وی با بیان اینکه ما این حادثه را سروی و در مورد آن‌ هماهنگی کرده‌ایم، گفت: «سره میاشت افغانستان برای 173 خانواده متضرر خیمه و برای 233 خانواده دیگر نیز کمپل و آب آشامیدنی توزیع کرده و همچنان تلاش داریم که در ساخت خانه‌های آنها نیز سهم بگیریم.»

این درحالی است که در پی سیلابی به تاریخ(۶، اسد) در قریه مردیش ولایت نورستان، ضمن تلفات جانی 213 خانه، 3 مسجد، 8 پل و پلچک، 12 کیلومتر سرک، 1800 جریب زمین و باغ، سه آسیاب و 2 بند برق که با هزینه‌های شخصی مردم محل درست شده بودند، کاملا تخریب گردیدند.

حکومت، سیلاب زدگان نورستان را فراموش کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد