خبرنگاران-افغانستان-از-مشکلات-اقتصادی-رنج-می‌برند

همزمان با فراسیدن روز جهانی آزادی مطبوعات، شماری از خبرنگاران از مشکلات اقتصادی و عدم دسترسی به اطلاعات ابراز نگرانی کرده و از حکومت سرپرست خواستار حل این مسله شده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ شماری از خبرنگاران به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات در کابل می‌گویند که بعداز حاکمیت دوباره امارت اسلامی در افغانستان، تاهنوز مشکلات و چالش‌های آنان حل نشده و از حکومت سرپرست خواستار حل مشکلات شان شده است.

مصطفی شهریار، یکی از خبرنگار در کابل در گفتگو با آژانس افغان نیوز می‌گوید که از روز جهانی آزادی مطبوعات در حالی تجلیل می‌کنیم که تاهنوز مشکلات خبرنگاران پابرجاست و خبرنگاران در افغانستان آزاد نیست.

آقای شهریار افزود که خبرنگاران با چالش‌های فراوانی در دونیم سال گذشته از جمله عدم دسترسی به اطلاعات روبرو بوده‌اند و از امارت اسلامی خواست که در زمینه تامین امنیت جانی خبرنگاران و دسترسی به اطلاعات توجه جدی داشته باشد.

او بیان داشت داشت که خبرنگاران با وجود مشکلات فراوان در عرصه اطلاع رسانی در افغانستان اما؛ خبرنگاران به وظیفه خود ادامه می‌دهد تا صدای اطلاع رسانی در افغانستان خاموش نشود.

آقای شهریار همچنان از حکومت سرپرست خواستار توجه جدی در عرصه اطلاع رسانی در افغانستان شده و تاکید کرد که ا.ا باید از رسانه‌های کشور حمایت گسترده نماید

اسلام‌الدین احمدی، یکی از خبرنگاران می‌گوید که کار رسانه‌ای در افغانستان همواره با مشکلات و چالش‌های همراه بوده و اکنون عدم دسترسی به اطلاعات به موقع یکی از چالش‌های جدی برای خبرنگاران مبدل شده است.

آقای احمدی از حکومت سرپرست می‌خواهد که شرایط بهتر را برای فعالیت آزاد رسانه‌ها و خبرنگاران و گردش آزاد اطلاعات فراهم کند تا خبرنگاران بتواند وظیفه و رسالت شان را به گونه‌ درست پیش ببرند.

سهیلا نبی‌زاده، یکی دیگر از خبرنگاران در کابل در این گفتگو می‌گوید که شرایط کار برای زنان در رسانه‌ها بسیار دشوار شده است و حق دسترسی به اطلاعات برای خبرنگاران زن نسبت به مردان خیلی محدود بوده و در بسیاری از نشست‌های خبری با آنان برخورد دوگانه صورت می‌گیرد.

خانم نبی‌زاده افزود که اگر رسانه‌ها و خبرنگاران به خصوص خبرنگاران زن از سوی حکومت سرپرست و نهادهای حامی خبرنگاران حمایت نشود، آینده اطلاع رسانی در کشور نگران کننده خواهد بود.

او از نهادهای حامی رسانه‌ها و امارت اسلامی خواست که به مشکلات رسانه‌ها در افغانستان توجه جدی نمایند تا اطلاع رسانی در افغانستان متوقف نشود.

از سوی هم، وزارت اطلاعات و فرهنگ به‌مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات گفته است که امارت اسلامی با درنظرداشت ارزش‌های اسلامی و ملی به‌آزادی بیان متعهد است و بسیاری از مشکلات خبرنگاران را نیز حل شده است.

در همین رابطه، بخش زنان سازمان ملل متحد در روز جهانی آزادی مطبوعات گفته است که ۸۰ درصد از زنان خبرنگار در افغانستان به دلیل محدودیت‌ها، آزار و اذیت، ارعاب، مجبور شده‌اند از کار دست بکشند.

این سازمان نگاشته است: «در روز جهانی آزادی مطبوعات و هر روز، ما به حمایت از طرح‌های رسانه‌ای و زنان روزنامه‌نگار که برای پیشبرد حقوق زنان و برابری جنسیتی تلاش می‌کنند، ادامه می‌دهیم

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان ( یوناما) در روز جهانی آزادی مطبوعات بر حمایت و امنیت خبرنگاران افغان تاکید کرده و گفته است که این خبرنگاران باوجود خطرات زیاد، نهایت تلاش خود را برای اطلاع‌رسانی دقیق به مردم افغانستان انجام می‌دهند.

رزا اوتنبایوا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان در صفحه ایکس خود به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات از خبرنگاران افغانستان قدردانی کرده و گفته است که این خبرنگاران باوجود خطرات زیاد، نهایت تلاش خود را برای اطلاع‌رسانی دقیق به مردم کشور انجام می‌دهند.

از سوی هم، سفارت امریکا برای افغانستان در روز جهانی آزادی مطبوعات از افزایش آزار و اذیت خبرنگاران در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که است که محیط رسانه‌‌ای برای خبرنگاران در افغانستان دشوار شده و دسترسی به اطلاعات درباره فعالیت‌های حکومتی از سوی حکومت سرپرست محدود شده است.

این سفارت تاکید کرده است که که شمار خبرنگاران زن و نمایندگی زنان در رسانه‌های افغانستان کاهش یافته و این امر مایوس کننده است.

 در همین حال، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان نسبت به وضعیت رسانه‌ها در کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است که روزنامه‌نگاری در افغانستان یک امر ضروری است و از جامعه جهانی خواست است که از خبرنگاران افغانستان حمایت کند.

با این حال، مرکز خبرنگاران افغانستان به مناسبت این روز گفته است: یافته‌های این مرکز نشان می‌دهند که در ۱۲ ماه گذشته، ۱۳۶ رویداد نقض آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان ثبت شده‌اند.

به گفته‌ای این مرکز از ماه می سال ۲۰۲۳ تا کنون، رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان از لحاظ سطح آزادی و برخورداری از حقوق بنیادی‌ و قانونی‌شان با محدودیت‌های بیش‌تری نسبت به دوره زمانی پیش از آن مواجه بوده‌اند و حقوق‌شان به‌طور گسترده‌تری نقض شده است.

یافته‌های این مرکز نشان می‌دهد که بربنیاد این گزارش، طالبان پس از تسلط دوباره‌شان بر افغانستان دست‌کم ۱۷ دستورالعمل برخلاف قانون رسانه‌ها در کشور وضع کرده‌اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که این مرکز در یک سال گذشته ۱۳۶ رویداد نقض آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران را ثبت کرده است که شامل ۷۳ مورد تهدید و ۶۴ مورد بازداشت خبرنگاران‌ از سوی طالبان می‌شود.

به گفته‌ای این نهاد، اکنون در کنار اداره‌ استخبارات، اداره‌ امر به معروف و نهی از منکر امارت اسلامی نیز خبرنگاران را احضار، بازجویی و بازداشت می‌کند.

این مرکز از حکومت سرپرست خواسته است تا به آزادی رسانه‌ها احترام بگذارند و اجازه دهند که رسانه‌ها و خبرنگاران بربنیاد قانون دسترسی به اطلاعات و قانون رسانه‌های همگانی فعالیت کنند.

این درحالی است که سازمان گزارش‌گران بدون مرز به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات گفته است که افغانستان پس از سوریه و اریتیریا در میان بدترین کشورها برای خبرنگاران و آزادی مطبوعات قرار دارد.

براساس فهرست آزادی مطبوعات که به مناسبت از روز جهانی آزادی مطبوعات از سوی گزارش‌گران بدون مرز تهیه شده است، افغانستان با کسب ۱۹.۰۹ امتیاز در ردیف ۱۷۸ جهان قرار گرفته است.

اما؛ مقام‌های امارت اسلامی در دوونیم سال گذشته همواره از حمایت رسانه‌های آزاد افغانستان سخن گفته و تاکید کرده است که در دوونیم سال گذشته زمینه بهتر فعالیت رسانه‌ها در کشور مساعد شده و حکومت سرپرست حمایتگر رسانه‌های آزاد در کشور می‌باشد.

خبرنگاران افغانستان از مشکلات اقتصادی رنج می‌برند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد