خشونت-علیه-زنان-دردایکندی،-سیر-صعودی-دارد

مسوولان ریاست امور زنان و کمیسیون مستقل حقوق بشر در دایکندی از افزایش خشونت علیه زنان در سال جاری دراین ولایت خبر می دهند.

به گزارش افغان نیوز: مسوولان دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر در ولایت دایکندی می گویند از آغاز سال جاری تا به حال 340  رویداد خشونت آمیز علیه زنان در این دفتر ثبت، بررسی و مورد پیگیری قرار گرفته اند که این رقم نسبت به سال گذشته تفاوت زیادی ندارند. جواد دادگر، رییس دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر در دایکندی به افغان خبر  گفت؛ بیش از 80 درصد خشونت ها علیه زنان در ولایت دایکندی، خشونت های فزیکی و متباقی را خشونت های روانی، اقتصادی و جنسی تشکیل می دهند.

آقای دادگر افزود:« از آغاز سال جاری تا پایان ماه دلو 40  رویداد اقدام به خودکشی در این ولایت اتفاق افتاده که از این میان چهار خانم جان شان را از دست دادند.»

آقای دادگردلیل قضایای اقدام به خودکشی زنان در ولایت دایکندی را خشونت های فامیلی، ممانعت در انتخاب همسر، مشکلات معیشتی عنوان کرد.

در عین حال، مسوولان ریاست امور زنان ولایت دایکندی با تایید این خبرمی گویند، در سال جاری بیش از 200 مورد خشونت علیه زنان در این ریاست به ثبت رسیده اند، در حالی که این آمار در سال گذشته 164 مورد بود است. ذکیه رضایی، رییس امور زنان ولایت دایکندی می گوید:« دلایل عمده خشونت علیه زنان در ولایت دایکندی فقر، عرف و عنعنات ناپسند، اعتیاد روز افزون خانم ها به موادمخدر وضعف آگاهی زنان می باشند.»

به گفته خانم رضایی، بیشتر خشونت ها در ولسوالی های دور دست ولایت دایکندی اتفاق افتاده است و به اکثر قضایای خشونت علیه زنان در مرکز ولایت رسیدگی می شود.

شمار از فعالان نهاد های مدنی با اظهار نگرانی  می گویند با وجود که نقش زنان در ولایت دایکندی در تعلیم  و تربیه، ادارات دولتی ، موسسات  و فعالیت های فرهنگی بهتر شده ولی خشونت علیه زنان در این ولایت بلندترین آمار را دارد.

محمد انور شهاب یک تن از فعالان مدنی گفت:« زنان که سواد ندارند به کار های شاقه مصروف اند به خصوص در ولسوالی ها، زنان کار مردان را انجام میدهند.»

آقای شهاب می گوید مسولان عدلی و قضایی گفته اند که با عاملین خشونت علیه زنان برخورد قانونی صورت گرفته اما از دید نهاد های مدنی پنهان بوده است.

خشونت علیه زنان دردایکندی، سیر صعودی دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد