خطر-جنایات-جمعی-در-افغانستان-افزایش-یافته‌است

یک سازمان پیشگیری از «نسل‌کشی» در امریکا می‌گوید که پس از تسلط امارت اسلامی بر افغانستان خطر جنایات جمعی برای اقلیت‌های قومی و مذهبی افزایش یافته‌است.

به گزارش افغان نیوز؛ موزیم یادبود از هولوکاست در امریکا به طور مشخص گفته‌ که جامعه هزاره در کنار سابقه آزار و شکنجه، حملات فزاینده و گسترده‌ای را تجربه می‌کند که نیاز به واکنش فوری دولت ایالات متحده و جامعه بین‌المللی دارد.

این نهاد گفته که افغانستان در حال حاضر از نظر خطر شروع جدید کشتار جمعی غیرنظامیان رتبه چهارم را در جهان دارد.

در همین حال یک پروژه این نهاد که درباره احتمال نسل‌کشی هشدارهایی نشر می‌کند، می‌گوید که افغانستان در ارزیابی خطر «پروژه هشدار زودهنگام» در میان سه کشور پرخطر قرار گرفته است.

موزیم هولوکاست نوشته است:« هزاره‌ها یک اقلیت قومی و مذهبی که حدود ۲۰ درصد جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند، برای بیش از یک قرن و به ویژه در آخرین دوره حکومت طالبان در دهه ۱۹۹۰ در افغانستان با تبعیض و آزار و اذیت روبه‌رو بوده اند. طالبان و دیگر افراط‌گرایان سنی، به‌ویژه گروه داعش، هزاره‌ها را به‌عنوان یک دشمن قسم‌خورده در درجه اول به دلیل مذهب شیعه‌شان می‌بینند».

به گفته این سازمان، در طول ۱۱ ماه گذشته حکومت امارت اسلامی، جامعه هزاره با حملات مکرر دست کم دو گروه مجرم روبه‌رو بوده است: «داعش و طالبان».

این سازمان از حملات اخیر گروه داعش به عنوان نمونه یاد کرده که جامعه هزاره افغانستان را هدف قرار داده‌است.

موزیم یادبود از هولوکاست گفته است:« علیرغم وعده‌ها برای محافظت از هزاره‌ها در برابر تهدیدها، طالبان حملات هدفمند انجام داده و هزاران غیرنظامی هزاره را به اجبار آواره کرده اند».

این نهاد می‌گوید که حمله امارت اسلامی بر ولسوالی بلخاب سرپل با نقض جدی حقوق بشر همراه بوده است.

به گفته این سازمان، در کنار اعدام‌های صحرایی، بیش از ۲۵ هزار نفر عمدتاً هزاره به اجبار از خانه‌های خود آواره شده‌اند و در حال حاضر با شرایط غیرقابل تحملی روبه‌رو هستند.

موزیم یادبود از هولوکاست افزوده است که در ماه‌های اول پس از به دست گرفتن کنترل افغانستان، نیروهای امارت اسلامی ۱۳ مرد هزاره را در ولایت دایکندی کشتند و هزاران هزاره را به زور در چندین ولایت آواره کردند، با این ادعا که جامعه حقوق زمین را« تا حدی برای تقسیم زمین به حامیان خود» مورد مناقشه قرار داده است.

به گفته این سازمان، «حمله بر هر بخش از زندگی اجتماعی هزاره‌ها بوده است، این نشان می‌دهد که نوعی از بین بردن جمعی یا تخریب جامعه تا حدی وجود دارد اگر به طور کامل نباشد».

خطر جنایات جمعی در افغانستان افزایش یافته‌است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد