دانشجویان-نباید-به-مدرک-لیسان-و-ماستری-اکتفا-کنند

داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجراییه حکومت وحدت ملی می‌گوید؛ نهادهای آموزشی خصوصی میتواند سبب رشد علم شود و دانشجویان نباید به مقطع لیسانس و ماستری در فراگیری علم بسنده کنند.

به گزارش افغان خبر؛ داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجراییه حکومت وحدت ملی امروز (پنج شنبه 20 عقرب) در دومین جشن فراغت دانشجویان دانشگاه طبی چراغ گفت؛ مردم در شرایط خاص زندگی میکنند و هر روز صدها مریض برای طبابت به خارج کشور میروند که با خروج بیماران از داخل کشور صدها میلیون دلار نیز خارج میشود.

رئیس اجراییه گفت؛ حکومت وحدت ملی از نهادهای خصوصی آموزشی حمایت همه جانبه میکند و این نهادها میتواند سبب رشد علم طبابت در کشور شوند.

آقای عبدالله افزود؛ افغانستان از نظر طبابت در مقطع پایین قرار دارد و نهادهای خصوصی آموزشی میتواند این کشور را به نقطه اوج سوق دهند.

عبدالله بیان داشت؛ شمار زیادی از داکتران کشور را به دلیل نبود امنیت در سال‌های گذشته ترک کرده اند و حکومت وحدت ملی تلاش دارد تا زمینه برگشت انان را به کشور فراهم کند.

رئیس اجراییه خطاب به دانشجویان گفت؛ فارغ شدن از سویه لیسانس و ماستر ختم کار نیست بلکه شروع کار است.

از سوی دیگر نعمت‌الله غفاری معاون دوم مجلس نمایندگان گفت؛ در چند سال گذشته زمینه فراگیری علم برای جوانان کشور فراهم بوده است و جوانان باید از این فرصت پیش آمده استفاده درست کنند.

آقای غفاری افزود؛ مدرک لیسانس و ماستر افغانستان در دیگر کشورها قابل اعتبار نیست و حکومت نیز برای اعتبار سازی این مشکل هیچ اقدام نکرده است.

به گفته‌ی معاون دوم مجلس نمایندگان فیس دانشگاه‌های خصوصی و موسسه تحصیلات خصوصی زیاد است و شمار زیادی دانشجویان که به دانشگاه‌های دولتی راه پیدا کرده نمیتوانند به این نهادها نیز به دلیل فیس بالا درس خوانده نمی توانند.

در همین حال داکتر فرید همایون گفت؛ افغانستان در بخش طبابت با مشکلات زیاد مواجه است و سالانه صدهای میلیون افغانی به دلیل کیفیت پایین طبابت و نبود امکانات طبی به خارج کشور میروند.

به گفته داکتر همایون؛ در سال 2015 میلادی به اساس تحقیقات صورت گرفته در افغانستان 600 سال از عمر مردها و 400 سال عمر از خانم‌ها به دلیل نبود امکانات طبی و کیفیت پایین طبابت تلف شده اند.

او افزود؛ کیفیت پایین طبابت و کمبود امکانات در شفاخانه‌ها باید برطرف شود.

نبود امکانات معیاری در شفاخانه‌ها و کیفیت پایین طبابت سبب میشود که سالانه هزارها مریض و صدها میلیون افغانی از کشور خارج شود.

 

دانشجویان نباید به مدرک لیسان و ماستری اکتفا کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد