دخالت-خانواده‌ها؛-عامل-درصد-خشونت-علیه-زنان

کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید: طی ده ماه سال روان میلادی دست‌کم سه‌هزار و ۴۷۷ قضیه خشونت علیه زنان ثبت شده که ۹۵.۸ درصد عامل این خشونت‌ها خانواده‌ها بوده اند.

به گزارش افغان نیوز: شبنم صالحی، کمیشنر بخش حمایت و انکشاف حقوق زنان کمیسیون حقوق بشر امروز(پنج‌شنبه، ۶ قوس) در نشست خبری گفت که بر اساس گزارش و یافته‌های این کمیسیون، خشونت‌ علیه زنان در ده ماه سال جاری میلادی نسبت به به ده ماه سال پیش میلادی ۱۱ درصد کاهش یافته است.

خانم صالحی محدودیت های دسترسی زنان به نهادهای عدلی و قضایی کشور، نا امنی‌ها و محدودیت‌های گشت وگذار شهروندان در جریان قرنطین را از عوامل می‌داند که در کاهش میزان ثبت رویدادهای خشونت علیه زنان نقش داشته است.

وی با بیان اینکه آمار خشونت‌ فزیکی نسبت به خشونت‌های روانی و کلامی در ده ماه گذشته بیشتر شده، افزود که ۱ هزار و241 مورد از رویداد های خشونت علیه زنان درجریان امسال، خشونت های فزیکی بوده است.

او تاکید کرد که در ده ماه ۲۸۱ مورد خشونت حاد از جمله قتل، تجاوز، اختطاف و خودکشی در کشور ثبت شده است و از این میان ۱۶۷ مورد قتل زنان بوده که بیشتر آن از سوی خانواده‌ها صورت گرفته است.

براساس یافته های این کمیسیون، ۱ هزار و 376 مورد خشونت علیه زنان درشهر کابل، 340 مورد در قندهار، 287 مورد در بلخ، 218 مورد در ننگرهار، 209 مورد در هرات، 159 مورد در دایکندی وباقی موارد در سایر ولایت‌ها ثبت شده است.

این‌کمیشنر کمیسیون حقوق بشر گفت: ۱ هزار و ۳۳۹ مورد بی سرنوشتی، ۲۴۷ مورد جراحت، ۳۳۸ مورد مشکلات روانی و ۲۶ مورد ترک منزل از پیامد‌های خشونت علیه زنان می‌باشد.

به گفته این کمیشنر کمیسیون حقوق بشر؛ عرف‌های ناپسند، نا امنی، ضعف حاکمیت دولت در روستاها، ادامه فرهنگ معافیت ازمجرمین و فساد ازعوامل اصلی خشونت‌ها علیه زنان درکشور محسوب می‌شوند.

لطیفه سلطانی، هماهنگ کننده بخش حمایت و انکشاف حقوق زنان کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفت؛ جنگ در کشور فرهنگ معافیت از مجازت را تقویت کرده و همچنان باعث شده که بیشتر پرونده های خشونت‌ علیه زنان در ولایات ثبت و بررسی نگردد.

او می‌گوید: خشونت علیه زنان یکی از پدیده‌های است که در کشور کنترل نشده و همه ساله رو به افزایش است. از سوی هم، خشونت علیه زنان و نقض حقوق زنان در روستا‌های کشور نسبت به شهرها بیشتر می‌باشد.

پیش از این دفتر معاونت سازمان ملل متحد"یوناما" گفته بود که بحران کرونا باعث افزایش خشونت علیه زنان د افغانستان شده است و روز گذشته ازحکومت خواست که تدابیر ویژه را برای جلوگیری از خشونت‌ها روی دست بگیرد.

دخالت خانواده‌ها؛ عامل 95 درصد خشونت علیه زنان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد