در-سه-روز-گذشته-هزاران-مهاجر-به-کشور-بازگشته‌اند

وزارت مهاجرین می‌گوید که در سه روز گذشته، نزدیک به ۵ هزار مهاجر از ایران و پاکستان به کشور بازگشته‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ وزارت مهاجرین و عودت کنندگان امروز (یک‌شنبه، ۱۲ سرطان) در اعلامیه‌ای گفته‌ که از تاریخ ۹ تا ۱۱ سرطان، ۴ هزار و ۵۵۹ مهاجر از ایران به کشور بازگشته‌اند.

طبق اعلامیه از میان بیش از چهار هزار مهاجر، دو هزار و ۵۴ تن به گونه اجباری و متباقی دواطلبانه به کشور بازگشته‌اند.

این وزارت گفته‌ که در روزهای پنج‌شنبه و جمعه (۹- ۱۰ سرطان) حدود ۴۹ خانواده مهاجر مقیم پاکستان که شامل ۳۲۳ نفر می‌شوند، از طریق مرز اسپین بولدک به کشور بازگشته‌اند.

گفته می‌شود که این مهاجران در پاکستان فاقد اسناد بوده‌اند.

پیش از این، عفو بین‌الملل خواستار پایان‌دادن به نقض حقوق پناهجویان از سوی کشورهای میزبان شده‌بود.

عفو بین‌الملل روز (دوشنبه، ۳۰ جوزا) در اعلامیه‌ای به مناسبت روز جهانی پناهنده، گفته‌بود که بحران پناهجویان افغانستان از طولانی‌ترین بحران‌های پناهندگی در جهان است که نباید حقوق پناهجویان افغان بیش از این نقض شود.

این سازمان گفته‌بود که پناهند‌گان افغانستانی در ایران، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان، مالزیا و ترکیه از حقوق‌شان براساس قوانین بین‌المللی برخوردار نیستند و با تبعیض و خشونت مواجه اند.

عفو بین‌الملل تاکید کرده‌بود که باید به درخواست‌های کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهند‌گان و تعلیق بازگشت اجباری توجه شود.

طبق گفته‌‌های این سازمان امروزه بیش از ۶ میلیون افغان به دلیل درگیری، خشونت و فقر از خانه‌ها و کشورشان آواره شده‌اند که از این تعداد ۳٫۵ میلیون آن‌ها را آوارگان داخلی تشکیل می‌دهند و ۲٫۶ میلیون آن‌ها هم در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند.

عفو بین‌الملل گفته‌بود که این ارقام با به دست‌گرفتن قدرت در افغانستان توسط طالبان در ماه آگست ۲۰۲۱ و بحران انسانی و اقتصادی در افغانستان تشدید شده‌است.

عفو‌ بین‌الملل در حالی از اخراج شهروندان افغانستان از کشورهای مختلف ابراز تأسف کرده‌بود که ترکیه و ایران عملا به اخراج اجباری پناهند‌گان افغانستان متهم شده‌اند.

در سه روز گذشته هزاران مهاجر به کشور بازگشته‌اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد