در-شش-ماه؛-نزدیک-به-پنج-هزار-تن-قربانی-حملات-انتحاری-شدند

کمیسیون مستقل حقوق بشر اعلام می کند در طول دو سال اخیر صدهزار نفر در افغانستان قربانی جنگ و خشونت شده اند و آمار تلفات نسبت به سال گذشته؛ هفت درصد افزایش داشته است.

به گزارش آژانس افغان خبر: باز محمد آموزگار، نماینده کمیسیون حقوق بشر امروز چهارشنبه (29 جدی) در برنامه توزیع کمک های نقدی 4هزار افغانگی برای 31 خانواده شهدا و معلولین که قربانی جنگ و خشونت ها در کشور شده اند گفت: آمارهای که در3 سال اخیر گرفته شده نشان می دهد که 7 درصد تلفات ناشی از حملات انتحاری و جنگ  در کشور افزایش یافته است.

آموزگار علاوه کرد در سال 1394 خورشیدی حدود نه هزار و چهارصد و سی و یک تن کشته و زخمی شده اند که از این میان به تعداد 3 هزارو یکصد 29 نفر آن کشته و 6 هزار و302 نفر هم زخمی شده اند که یک افزایش 6 درصدی نسبت به سال های قبل را نشان داده است.

مجیب الله نوری، معاون ریاست انسجام پالیسی شورای امنیت در این بنامه تصریح کرد گزارشی که از دفتر یوناما به این کمیسیون رسیده 5 هزار و یکصد و سی و دو مورد خشونت علیه زنان و 35 هزار قربانی از نیروهای امنیتی که براثرجنگ و حملات انتحاری در سال 2016 جان هایشان را از دست داده اند، گفته شده است.

معاون ریاست انسجام پالیسی شورای امنیت خاطر نشان ساخت دفتر یوناما در کشور جهت کاهش تلفات و کمک به آسیب دیدگان پیشنهاداتی را به دولت ارایه نموده است که عبارت از: جلوگیری از استخدام کودکان در صفوف نیروهای امنیتی، ایجاد پالیسی حقوق مادی و معنوی برای معلولین و شهدا، ایجاد پالیسی مرکز بازتوانی نیروی امنیتی، ایجاد مرکز تداری بیماران صبرالعلاج و انتقال این بیماران به خارج از کشور تا زمان ساخت این بیمارستان میباشد.

عزیز رفیعی، رییس مجتمع فعالان مدنی با یاد آوری از یاد شهدای اخیر درکشور ابراز داشت که تمامی جنگ ها در جهان ریشه در اقتصاد، فقر اجتماعی، ایدولوژی، قدرت طلبی و منابع دارد که افغانستان نیز از جمله قربانیان جنگ دسیسه ای می باشد.

رفیعی اضافه کرد، سود آوری عده ای مافیا از جنگ های پی هم در کشور به منظور صادر نمودن معدن لاجورد بدخشان می باشد که با درگیری جنگ لاجورد به ارزانترین قیمت از کشور خارج و با بیشترین قیمت به فروش می رسد.

رییس مجتمع فعالان مدنی همچنین تصریح کرد مردم و دولت رسالت اجتماعی خود را در قبال کمک به خانواده های قربانیان انجام داده و مسولیت انسانی خویش را ادعا نمایند.

در همین حال دگروال محمد نعیم یک تن از معلولان نیروی دفاعی کشور که به نمایندگی از خانواده شهدا ومعلولین نیروهای امنیتی و دفاعی ایراد سخن نمود خواستار رسیدگی حکومت به خانواده های قربانی نظامیان شد.

دگروال محمد نعیم تاکید کرد 14 هزار نیروی دفاعی شهید و 1300 نفر نیز معلول از این وزارت می باشد که در جنگ ها و حملات انتحاری جان های شان را از دست داده اند.

وی از بی توجهی دولت در قبال شهدای نیروهای امنیتی شاکی است و می گوید: شهدا و معلولین نظامی در نهایت غفلت دولت قرار دارند و معاشات آنان به درستی پرداخت نشده است.

او هشدار می دهد در صورتی که معاشات این 14 هزار شهید و 1300 معلول وزارت دفاع به موقع و کامل پرداخت نشود به اعتراض مدنی دست خواهند زد و در مقابل ارگ به تحصن خواهیم نشست.

در پایان نیز این فعالان مدنی مبلغ 4هزار افغانی برای 31 خانواده شهدا از نیروهای امنیتی، قربانیان حوادث انتحاری و نیز خشونت های خانوادگی علیه زنان می باشد را به این خانواده ها اهدا نمود.

در شش ماه؛ نزدیک به پنج هزار تن قربانی حملات انتحاری شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد