در-مدت-یک-سال-درصد-باشندگان-ولایت-نمیروز-کشور-را-ترک-کردند

نتایج یک سروی که از سوی اداره احصائیه مرکزی صورت گرفته؛ نشان می‌دهد؛ ۵۲ درصد از کل جمعیت ولایت نیمروز در مدت یک سال مهاجرت کرده اند و ۵۸ درصد دیگر نفوس این ولایت هیچ مصروفیتی این مدت نداشته اند.

به گزارش افغان خبر؛ شیر محمد جامی زاده سرپرست اداره احصائیه مرکزی امروز ( سه شنبه 12 دلو) در ارائه سروی اقتصادی–اجتماعی که در ولایت نیمروز صورت گرفته است گفت؛ به اساس این سروی 52 درصد نفوس ولایت نیمروز در سال 1394 خورشیدی مهاجرت کرده اند که 55.3 درصد به ایران، 1.2 درصد به کشور پاکستان و 11 درصد به دیگر ولایت‌های کشور مهاجر شده اند.

به اساس این سروی؛ 1.4 درصد کل جمعیت ولایت نیمروز سواد تحصیلات عالی و مسلکی داشته اند، 5 درصد سواد صنف ده تا دوازده را داشتند، 25 درصد جمعیت سواد سواد صنف 6 داشته اند و 65.7 درصد جمعیت ولایت نیمروز هیچ سواد ندارد و صنفی را تکمیل نکرده اند.

در این سروی آمده است که 40.8 درصد کل نفوس 15 سال بالاتر در مدت یک سال بیشتر از 6 ماه کار کرده اند و 58.2 درصد نفوس ولایت نیمروز در مدت یک سال هیچ کار نداشته اند و یک درصد نفوس ولایت نیمروز کمتر از شش ماه در یک سال کار داشته اند.

این سروی می‌افزاید؛ 77 درصد نفوس ولایت نیمروز مصروف کار امور منزل اند، 15 درصد متعلم، 5 درصد فعالیت اقتصادی دارند.

در این سروی آمده است؛ 49.8 درصد نفوس ولایت نیمروز مواد سوختی از چوب استفاده میکنند، 47.5 از منبع گاز و 2.7 درصد از سایر مواد سوختی استفاده میکنند.

12 درصد نفوس ولایت نیمروز دسترسی به آب آشامیدنی پاک دارند.

آقای جامی زاده بیان داشت؛ در این سروی از هر صد خانواده 50 خانواده معلومات کامل اخذ شده و از 50 خانواده دیگر معلومات جزئی گرفته شده است.

سرپرست اداره احصائیه مرکزی گفت؛ این معلومات از ولایت های مختلف کشور تهیه و به تمام ادارات حکومت توزیع میشود که برای تطبیق بهتر پروژه های انکشافی و دیگر برنامه های حکومت از آن استفاده خواهد شد.

او افزود؛ سروی به حکومت و جامعه جهانی کمک خواهد کرد که کمک های جامعه جهانی را به شکل درست تطبیق کنند.

از سوی دیگر احمد جان نعیم معین وزارت صحت عامه گفت؛ وزارت صحت عامه برای تطبیق بهتر پروژه های صحی خود نیازمند بررسی وضعیت شهروندان کشور است و سروی صورت گرفته از سوی احصائه مرکزی به انان کمک میکند که پروژه های خود را به گونه درست عملی سازند.

معین وزارت صحت عامه بیان داشت؛ مرگ و میر مادران در بین افراد بی سواد بیشتر است و دلیل ان عدم آگاهی انان از وضعیت صحتی شان است.

قرار است که پروژه دموگرافی تا سال 2019 در سراسر افغانستان تطبیق شود و حمایت مالی این پروژه را بانک جهانی به دوش دارد.

 

در مدت یک سال 50درصد باشندگان ولایت نمیروز کشور را ترک کردند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد