در-هر-پنج-خانواده-افغان-یک-فرد-معلول-زندگی-میکند

نزدیک به یازده درصد نفوس کشور معلول است، که بر اساس این آمار در هر پنج خانواده افغان یک فرد معلول زندگی میکند، اما شمار زیادی از این معلولین از خدمات عامه محروح هستند.

به گزارش افغان نیوز: اداره ملی حمایت از افراد دارای معلولیت و ورثه شهدا امروز دوشنبه (26قوس) اعلام کرد که 41 درصد افراد دارای معلولیت را در افغانستان زنان تشکیل میدهند.

لعل الدین آریوبی رئیس اداره ملی حمایت از افراد دارای معلولیت و ورثه شهدا با بیان این مطلب افزود که 10.8 درصد نفوس افغانستان را معلولین تشکیل میدهد و از میان 2.7 درصد آنها دارای معلولیت شدید است.

بر اساس آمار این اداره، از مجموع افراد دارای معلولیت در کشور 59درصد آنها مرد هستند و 41 درصد دیگر را خانم ها تشکیل میدهد.

آقای آریوبی تاکید دارد که بسیاری از معلولین به خدمات عامه، خدمات صحی و خدمات آموزیش دسترسی ندارند تنها بخشی از معلولین که بیشتر آنها از شهر ها زندگی دارند به صورت نسبی از این خدمات بهرمند هستند.

بر اساس گفته های وی بیشتر زنان و اطفال معلول از خدمات عامه و حقوق شان محروم هستند.

اما برعکس شماری دیگر به اسم معلول از امتیاز های گوناگون استفاده میکنند و این امر یکی از دلایلی است شمار دیگر از معلولین از حق شان محروم شوند.

برای رسیدگی به این مشکلات، برنامه بازنگری افراد دارای معلولیت در جریان است و به زودی پس از تکمیل این برنامه، روند انگشت‌نگاری افراد دارای معلولیت آغاز می‌شود.

آریوبی علاوه کرد که معاشات افراد دارای معلولیت براساس این برنامه از طریق تلفن همراه پرداخت شود.

پس از بررسی اسناد و مدارک و هم‌چنین انگشت‌نگاری افراد دارای معلولیت، کسانی که واجد شرایط نیستند از فهرست معلولان حذف می‌شوند.

از سوی هم این اداره دلایل افزایش افراد دارای معلولیت در کشور را جنگ، ناامنی و شیوع امراض گوناگون میداند.

این درحالی است که شماری از معلولین به دلیل عدم توانایی و نبود برنامه درست و رسیدگی به آنها در سطح شهر ها دست به تگدیگری میزنند.

در هر پنج خانواده افغان یک فرد معلول زندگی میکند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد