درصد-کاریز-های-آب،-در-کشور-تخریب-گردیده-است

وزارت انرژی و آب بیان میدارد که در سراسر کشور ۹۳۷۰ رشته کاریز موجود است که از این میان ۳۶ درصد آن تخریب شده و غیر قابل استفاده گردیده اند.

به گزارش افغان خبر: معین انرژی وزارت انرژی و آب طرح احیای مجدد و محافظت کاریز ها در افغانستان را به جلسه کابینه مطرح کرد.

وی انواع کاریز ها را با چگونگی وضعیت فعلی کاریزها در مناطق مختلف کشور به جلسه تشریح نموده و افزود، مطابق سروی مشترک وزارت انرژی و آب و سازمان خوراکه و زراعت ملل متحد (FAO) در سال ۱۳۸۲، در سراسر کشور به تعداد (۹۳۷۰) رشته کاریز موجود بوده است.

اما در جریان سال های گذشته از این جمله (۳۴۰۴) رشتة آن که ۳۶ فیصد مجموع کاریز های کشور را تشکیل می‌دهد از فعالیت بازمانده‌است.

 او مشکلات را مشخص و طرح‌های پیشنهادی برای رفع آن، همچنان پلان عمل برای احیأ و محافظت کاریزها را به جلسه ارایه نمود.

کابینه بعد از بحث همه‌جانبه وزارت انرژی و آب را موظف نمود تا به همکاری وزارت‌های زراعت، آبیاری و مالداری، احیأ و انکشاف دهات، ادارة ارگان‌های محلی طرح متذکره را اولویت‌بندی نموده، بودجه آنرا در تفاهم با وزارت مالیه مشخص ساخته و طرح متذکره را با استفاد از تجارب سایر کشورها بازنگری به جلسات بعدی کابینه ارایه نماید.

قابل ذکر است شورای وزیران در ماه دلو ۱۳۸۶ استراتیژی سکتور آب  را تصویب نمود که غرض پیشبرد کار افغانستان را به پنج حوزه آبی تقسم کرد.

کشورمان از  ۷۵ ملیارد مترمکعب آب خود صرف ۲۰۰ میلیون متر مکعب آنرا استفاده می‌نماید. علت فقر درهمین است که نتوانسته‌ اراضی زمینهای زراعتی توسعه یابد.

اما درمصوبه پلانهای روی دست گرفته شده‌است تا افغانستان بتواند ظرفیت استفاده از آبهای سرزمینی خود را ارتقاء دهد. دو رود بزرگ  یعنی آمو دارای ظرفیت ۲۲ میلیارد متر مکعب ودریای هلمند به ظرفیت ۹٫۳ میلیارد مترمکعب آب می‌باشد. ضرورت است تا آب این روده‌ها در تحت پروژه‌ها گرفته شود تا بتوانیم از فقر فرار نماید.

همچنان با ساخت کاریز ها زمین های زراعتی به صورت بهتر تحت آبیاری قرار میگیرند.

36درصد کاریز های آب، در کشور تخریب گردیده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد