دو-ولسوالی-کابل؛-عقب-مانده-تر-از-دورترین-نقاط-افغانستان-هستند

رئیس جمهورغنی در دیدار با باشندگان ولسوالی های کابل، گفت که عدم انکشاف متوازن در ولسوالی های کابل به وضاحت دیده میشود و دو ولسوالی کابل نسبت به ولوسالی های دایکندی و بدخشان عقب مانده تر هستند.

به گزارش افغان نیوز: محمد‌ اشرف غنی رئیس جمهوری کشور در دیدار با بزرگان، متنفذین و جوانان ولسوالی های چهارده گانه ولایت کابل، مشکلات، پیشنهادات و نظریات آنان‌ را شنید.

از هر ولسوالی یک نفر به عنوان نماینده، حرف ها و پیشنهادات شان را به رئیس جمهور گفتند.

آنان از توسعه و انکشاف بخش های مختلف ولسوالی های دند شمالی ابراز خرسندی نمودند و در کنار آن پیشنهادات مشخص شان را در رابطه به بهبود معارف، صحت و برق و ایجاد بندهای آب به رئیس جمهور مطرح کردند و مناطق مربوط به ولسوالی کوهدامن را مهمان خانه شهریان کابل دانستند که همه روزه صدها تن از باشنده‌گان کابل به آنجا میروند.

به همین ترتیب آنان از کمبود آب شکایت کرده گفتند که با احداث بند شاه و عروس و بند های دیگر در این مناطق، بسیاری مشکلات شان رفع خواهد شد. همچنان آنان خواستار بازسازی تخت استالف، اعمار ساختمان پوهنتون، ازدیاد تشکیل معارف و اقدام جدی علیه افراد مسلح غیر مسئول گردیدند.

آنان ضمن اینکه خواهان تعین خطوط فاصل میان ناحیه ها و ولسوالی های ولایت کابل گردیده، گفتند: از اینکه ناحیه ها همه روزه وسعت پیدا می کنند و عدم موجودیت هماهنگی میان مسئولین ناحیه ها و ولسوالی ها، برخی محلات، از ساحۀ پوشش امنیتی و انکشافی بیرون می مانند.

همچنان آنها بر انکشاف متوازن تاکید کرده گفتند که در اکثر ولسوالی ها مناطقی وجود دارد که سرک های پخته نداشته و فاقد خدمات صحی، تعلیمی و انکشافی نیز می باشند. مجنون مخلص در رابطه به مشکل ولسوالی سروبی گفت که در منطقه آنان سه بند برق مهم وجود دارد که برای کابل و ننگرهار برق می رساند و آنان از سالهای زیادی بدینسو این سرمایه ها را حفاظت کرده اند، اما خودشان برق ندارند.

آنان خواستار توجه حکومت در زمینه ایجاد پارک های صنعتی، توسعۀ زراعت و انکشاف دهات و اعمار شهرک ها برای مهاجرین گردیدند و طرح های مشخص شان را مطرح کردند.

رئیس جمهور غنی پس از استماع صحبت های آنان، از تمام اشتراک کننده گان تشکری کرد که حمایت های شان را از برنامه های حکومت ابراز داشتند و خواست های مشخص خویش را مطرح کردند.

رئیس جمهور گفت که حکومت برای زون پایتخت که ولایات همجوار کابل شامل آن می شوند، به شمول ایجاد پارک های صنعتی، شهرک ها، احداث سرک ها و تمدید انرژی، پلان های مشخص انکشافی را در نظر دارد. همچنان رئیس جمهور به وزرای سکتوری و مسئولین ادارات مربوطه هدایت داد که گزارش خویش را در رابطه به برنامه های اقتصادی و انکشافی ولسوالی های کابل ترتیب نمایند تا در روشنایی پیشنهادات متذکره،  یک تعداد پروژه ها در شهر کابل و شماری دیگری هم در ولسوالی ها به ترتیب عملی گردد.

رئیس جمهور غنی، هر ولسوالی کابل را از نگاه منابع طبیعی، آب و حاصلات مهم دانسته گفت: مشکل این بوده که آب ولسوالی های متذکره به گونۀ درست مدیریت نشده است و در این خصوص باید گام های جدی برداشته شود. وی افزود که برای بدست آوردن زمین بخاطر اعمار پارک های صنعتی، چالش های زیادی وجود دارد و هدایت داد تا سیستم توزیع زمین، ارزان و آسان گردد.

رئیس جمهور خطاب به اشتراک کننده گان گفت که اتحادیه ها بسازند تا حکومت برای محصولات شما بازاریابی نماید و سرمایه گذاران را تشویق نمایید که در ولسوالی ها سرمایه گذاری کنند زیرا اگر در هر ولسوالی سرمایه گذاران آمادۀ سرمایه گذاری شوند، یک تیم خاص از سوی حکومت با آنان همکاری خواهد کرد.

رئیس جمهور کشور با اشاره به نقش زنان در سکتور زراعت، گفت: تجارب نشان داده زنانی که در زراعت سهم گرفته اند، زندگی خانوادگی آنان از نگاه اقتصادی بهتر شده است. وی یکبار دیگر بر نقش زنان در سکتور زراعت تاکید کرد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد که وزارت شهرسازی در حال ایجاد فابریکه مواد ساختمانی پیش ساخت است و با فعال شدن فابریکه مذکور، ابتدا ساختمان مکاتب و ولسوالی های کابل ساخته خواهد شد.

رئیس جمهور، عدم انکشاف متوازن در ولسوالی های ولایت کابل را پذیرفت و اضافه نمود که ولسوالی های خاک جبار و موسهی کابل نسبت به ولسوالی درواز بدخشان و ولسوالی های دایکندی و پکتیکا، بیشتر عقب مانده اند.

محمد اشرف غنی گفت که اکنون حکومت‌، دارای طرح های توسعه‌وی و انکشافی بوده و ارادۀ قوی به ‌خاطر عملی کردن طرح های متذکره دارد و در حال مبدل شدن به یک قدرت در راستای خدمتگذاری به مردم است.

در اخیر این دیدار رئیس جمهور گفت که شما افتخار افغانستان هستید، هر کدام تان به همدیگر روابط مستحکم و عمیق دارید و این وحدت را باید حفظ کنید، زیرا موفقیت و پیروزی ما  در وحدت ما نهفته است و وحدت است که آیندۀ ما را تضمین می کند.

دو ولسوالی کابل؛ عقب مانده تر از دورترین نقاط افغانستان هستند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد