رئیس-جمهورغنی-از-قاچاق-آثار-باستانی-جلوگیری-شود

رئیس جمهورغنی میگوید که حکومت باید تلاش بیشتر به خرج دهد تا از قاچاق آثار باستانی کشور جلوگیری شود. همچنان او روی بازسازی بناهای تاریخی تاکید میکند.

به گزارش افغان خبر: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور، عصر روز جمعه (۷جوزا) در برنامه گشایش صندوق وجهی فرهنگی و برنامۀ ملی فرهنگ و صنایع خلاق در کابل با بیان این مطلب، گفت: “در صورت حفظ میراث هاى تاریخى، افغانستان به عایدات بیشتر دست خواهد یافت.”

او حفظ آبدات و آثار تاریخی را در کشور مهم دانست و گفت :” ملت بر تاریخ بنا شده است و ملتی که تاریخ خودرا فراموش میکند، خودرا فراموش میکند”.

قاچاق آثار باستانی و عدم توجه جدی حکومت باعث شده است تا بنا ها و آثار تاریخی کشور مفقود و یا از بین برده شوند.

آقای غنی در این کنفرانس همچنان در مورد تعمیر و بازسازی بناهای تاریخی کشور تعهد کرد.

وی افزود:” ولین کاری را که ما شروع میکنیم و در شروع ماه مبارک رمضان اینرا به تفصیل ذکر خواهیم کرد، احیای مساجد بزرگ تاریخی افغانستان است”.

۱۵ سال قبل یکی از بنا های تاریخی مشهور جهان (بت های بامیان) سلسال و شامامه به دست طالبان از بین رفت و پاره های بدنه این دو آثار باستانی کم و بیش به خارج از کشور قاچاق شده است.

در این اواخر نیز گزارش های از منطقه سرخ کوتل ولایت بغلان  نشر میشود که مخالفان مسلح یک معبد بودایی را در آن منطقه از بین برده اند که بیش از ۲۵۰۰ سال قدامت داشته است.

رئیس جمهورغنی:از قاچاق آثار باستانی جلوگیری شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد