رسانه‌ها-و-آسیب-شناسی-وضعیت-پسا-کرونایی-در-کابل

مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ در همسویی با جامعه‌ی رسانه‌ای، نشستی را به منظور آسیب شناسی وضعیت پسا کرونایی در کابل برگزار کردند.

به گزارش افغان نیوز: عبدالمنان شیوای شرق، معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ، امروز پنج‌شنبه( 10، میزان ) در این کنفرانس اظهارداشت که افغانستان عضو خانواده جامعه جهانی است و جامعه‌ای رسانه‌ای در دوره کرونایی تاثیرات منفی را تجربه کرده است.

آقای شرق بیان کرد که کرونا یک تحول بزرگ را در نظام بین المللی بوجود آورده است. با تغییر وضعیت اقتصادی، انکشاف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و بشری بخصوص در کشورهای جهان سوم، مردم تحولات عظیمی را متحمل شده اند.

وی افزود: جامعه خبرنگاران افغانستان نیز در پی این تحولات بزرگ کرونایی بی تاثیر نبوده است و شماری هم در راه اطلاع رسانی جان های شیرین شان را از دست دادند. اما باید گفت که تلاش های ما در راستای آزادی بیان، مردم سالاری و شهروند سالاری ادامه خواهد داشت. زیرا رسانه ها رکن چهارم نظام حکومت محسوب می‌شود.

او تاکید کرد که افغانستان زمانی به رشد می‌رسد که مردم‌اش جامعه‌ای دموکراتیک را تجربه کنند و مردم سالاری و شهروند سالاری را به وجود بیاورند.

در همین حال، مجیب مهرداد مسوول یکی از رسانه های چاپی با انتقاد از حکومت بخصوص وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت؛ در دوره کرونایی، حکومت هیچ همکاری با اصحاب رسانه ها نداشته و برخی از این رسانه ها از فعالیت بازمانده و شماری هم با افت اقتصادی مواجه گردیده اند.

به گفته وی، اگر دولت امکانات دارد، باید بدون تعبض برای تمام رسانه ها تقسیم کند و برای همه رسانه ها در پروژه های دولتی سهم مساوی درنظر گرفته شود.

او افزود: حکومت در این دوره دشوار می‌توانست حداقل برای رسانه های چاپی، کاغذ به صورت رایگان توزیع کند اما متاسفانه حکومت با رسانه ها همکاری ندارد. به گفته او، تهدید کرونا در تمام کشور های اروپایی وجود داشت اما متاسفانه در افغانستان بیشتر جامعه‌خبرنگاران را متضرر ساخت.

آقای مهرداد اظهارداشت که در حال حاضر آزادی بیان، آزادی رسانه ها بیشتر در معرض خطر قرار دارد؛ زیرا هیچ نماینده از این خانواده برای دفاع از ارزش های 19 سال اخیر در گفتگو های صلح گماشته نشده است.

از سوی هم، خالده تحسین، مسوول یکی از رسانه های دیگر گفت؛ دولت باید با رسانها ها همکاری همه جانبه داشته باشد تا رسانه ها ثبات مالی شان را در حالت های بحرانی از دست ندهند.

او گفت: در دوره کرونایی شماری از رسانه ها کارمندان شان را از دست دادند که برای خانواده‌ای رسانه ها یک ضایعه بزرگ دانسته می‌شود اما متاسفاه هیچ همکاری در این زمینه صورت نگرفته است.

با این حال، برخی از خبرنگاران که در این دوره به ویروس کرونا مصاب شده بودند، با انتقاد از صندوق خبرنگاران و وزارت اطلاعات و فرهنگ گفتند که هیچ همکاری صورت نگرفته و حتی کار شان را نیز از دست داده اند.

با این حال، معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ تاکید کرد که باید یک تارنمایی بزرگ و مدون برای همکاری با رسانه ها ایجاد گردد تا دیگر جامعه‌ای رسانه‌ای حقوق شان پایمال نگردد.

گفتنی است که وزارت اطلاعات و فرهنگ در این نشست وعده سپرد که به زودترین، فرصت چالش های موجود سد راه رسانه ها حل خواهد شد.

رسانه‌ها و آسیب شناسی وضعیت پسا کرونایی در کابل

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد