رسم-و-رواج‌های-ناپسند-در-جامعه؛-علما-به-اصلاحات-فرهنگی-نیاز-است

اعضای یک شورای مردمی می‌گویند که مصارف بی‌جا و گزاف در محافل عروسی، عمل ناپسند است و برای جلوگيری از آن باید اصلاحات در زمینه‌های فرهنگی صورت گیرد. 

به گزارش افغان نیوز؛ شورای اجتماعی- فرهنگی مردم "قره غجور تخت" روز گذشته (دوشنبه، ۲۶ سرطان) نشست خبری را تحت عنوان " فراخوان اصلاح الگوهای فرهنگی جامعه" از دیدگاه فقه حنفی و جعفری برگزار کردند. 

غلام رضا نوید، عضو رهبری این شورای اجتماعی و فرهنگی گفت که عروسی‌های مجلل بر خلاف ارزش‌های دین اسلام است و باعث افزايش خشونت و محروميت از ازدواج جوانان در خانواده‌های فقير و ناتوان می‌شود. 

نوید افزود که خانواده‌ها و جوانان باید از مصارف گزاف و بی رویه در عروسی‌های مجلل جلوی گیری کنند و بر اصلاح جامعه تلاش نمایند.

او بیان داشت که این شورا در  تلاش است تا برای محو الگوهای ناپسند در جامعه با همکاری مردم کار موثری را انجام دهد. 

نوید تاکید کرد که مصارف کمرشکن عروسی‌ها، مراسم تدفین و رسم و رواج‌های ناپسند و دروغین، فقر را در جامعه گسترش داده است. 

عبدالستار خادم، نماینده وزارت حج و اوقاف در این نشست خبری گفت که "طویانه"، هزینه‌های غیر ضروری و کمرشکن در مراسم تشییع جنازه و عروسی‌ها مخالف صلاح و خیر جامعه هستند. 

خادم افزود که این وزارت تاکنون ۳۰۰ استفتا از آیات و احادث پیامبر برای جلوگیری از مصارف بی‌جا و بی‌رویه در جامعه صادر نموده و فرهنگ مصرف‌گرایی را ممنوع و حرام اعلام کرده است. 

او تاکید کرد که گرفتن پول هنگفت خانواده عروس به بهانه طویانه جواز شرعی ندارد. 

محمد سالم یعقوبی، یکی از عالمان دین در این برنامه بر ضرورت اصلاح فرهنگ‌های مروج ناپسند از نظر فقه جعفری و حنفی تاکید کرده و گفت که مصرفگرایی از نظر اسلام مردود و سبب افزایش طلاق و فروپاشی خانواده‌ها می‌شود. 

محمد رحیم فیاضی، یکی از اشتراک کنندگان در این برنامه از دولت و خانواده‌ها خواستار کاهش هزینه‌های نراسم عروسی گردیده و گفت که هزینه‌های گزاف در مراسم عروسی خوشبختی را رقم نمی‌زند، بلکه شیرازه خانواده‌ها را فرو می‌پاشد.

فیاضی تاکید کرد که برای بجا آوردن هزینه‌های رسم و رواج‌های ناپسند، بیشتر جوانان راه مهاجرت را انتخاب می‌کنند.

او از مسوولان حکومتی و بزرگان جامعه خواست که برای مبارزه با عنعنات و رسم و رواج‌های ناپسند، باید گام‌های عملی بردارند. 

در این نشست خبری نمایندگان مراجع تقلید و عالمان دین پیام‌های مراجع تقلید را ارایه و تاکید کردند که برخی الگوی‌های ناپسند در  مراسم‌های تدفین و عروسی به یک فرهنگ‌ مبدل شده که باید در برابر آن مبارزه صورت گیرد.

مسوولان شورای اجتماعی - فرهنگی "قره غجور تخت" در قطعنامه‌ای گفت که بخاطر از بین بردن رسم و رواج‌های ناپسند در جامعه باید عالمان دین از طریق مساجد و رسانه‌ها به مردم آگاهی‌دهی نمایند.

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

 

 

رسم و رواج‌های ناپسند در جامعه؛ علما: به اصلاحات فرهنگی نیاز است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد