رهایی-زندانیان-طالب؛-صلح‌خواهی-غنی-یا-حسن-نیت-پاکستان-

شماری از آگاه‌هان در پیوند به سفر رییس سازمان استخابارات و معاون وزارت خارجه پاکستان به افغانستان می‌گویند که سفر این دوم مقام می‌تواند حامل چند پیام از جمله رهایی زندانیان طالب و انس حقانی باشد.

به گزارش افغان نیوز: احمد شاهین، کارشناس مسائل سیاسی امروز سه شنبه(21، عقرب) در مصاحبه با خبرنگار افغان نیوز گفت که سفر جنرال فیض حمید، رییس سازمان استخبارات نظامی پاکستان و معاون وزارت خارجه آن  کشور به کابل با آزادی زندانیان طالب و انس حقانی ارتباط دارد.

آقای شاهین گفت که هنوز هم اسلام‌آباد  مدعی است که بر گروه طالبان و سایر گروه‌ها سیطره دارد و می‌خواهد از مذاکرات صلح با طالبان امتیازات بگیرد و بدون شک آزادی برخی از زندانیان گروه طالبان و انس حقانی در آجندایی این هیأت قرار دارد و با مقام‌های افغان روی آن بحث خواهد کرد.

این در حالی است که شورای امنیت ملی دیروز( دوشنبه، 20 عقرب) سفر رییس سازمان استخبارات و معاون وزارت خارجه پاکستان را به کابل تایید کرد.

کبیر حقمل، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی در توییتی گفته است که حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور در دیداری با جنرال فیض حمید، رییس سازمان استخبارات نظامی و سهیل محمود، معاون وزارت خارجه پاکستان در کابل، روی عادی سازی روابط میان دو کشور گفتگو کرده است.

آقای شاهین در مورد تاثیر این هیأت روی عادی سازی روابط  افغانستان و پاکستان گفت: "من فکر می‌کنم هیاتی که در کابل آمده، صلاحیت تصمیم گیری روی بهتر سازی روابط میان کابل و اسلام آباد را ندارد و فقط به خاطر تاثیر گذاری روی اذهان عامه پاکستان و اذهان جهانی و به خصوص فشار امریکایی‌ها و کنکره این کشور به افغانستان آمده است".

این کارشناس مسائل سیاسی گفت که تا نگاه استراتژیک پاکستان نسبت به افغانستان تغییر نکند و فضایی مناسب منطقه‌ای در رابطه به همکاری‌های استراتژیک در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی به وجود نیآید، روابط میان کابل و اسلام‌آباد بهبود نخواهد یافت.

از سوی هم، باز محمد یارمند، آگاه نظامی در مورد سفر هیأت پاکستانی به کابل گفت که پاکستان پس از تنش‌ که با احضار سفیر افغانستان توسط سازمان استخباراتی این کشور به میان آمده است، علاقمند شده که روابط خود را به نحوی با افغانستان عادی سازد.

آقای یارمند گفت که پاکستان در افغانستان حضور استخاباراتی، جنگ‌های نیاباتی و منافع اقتصادی در تجارت از مسیر این کشور به  آسیایی میانه دارد که این عوامل باعث شده است که رییس استخارات و معاون وزارت خارجه پاکستان به افغانستان سفر کند.

این آگاه نظامی تاکید کرد: «هیأت پاکستانی تلاش دارد تا افغانستان را وادار کند که روابط اش را با پاکستان در همان حدی که پیش از این بود، حفظ کند. بنابراین، سفر هیأت پاکستان روی روابط دو کشور تاثیر خود را دارد و پاکستان تلاش می‌کند به عنوان یک همسایه، روابط خود را حفظ کند.

احمد شاهین نیز گفت که این احتمال وجود دارد که هیأت پاکستاتی در رابطه به بدرفتاری و احضار سفیر افغانستان در پاکستان با مقام های افغان صحبت و روی عادی سازی و نرم شدن روابط بین دو کشور تاکید کند.

به گفته شاهین سفر هیأت پاکستانی بیشتر وابسته به شرایط و فضای جهانی است و این احمتال وجود دارد که این هیأت به خاطر رفع شک و تردیدهای که در رابطه به همکاری پاکستان به پروسه صلح افغانستان وجود دارد، به کابل آمده باشد.

این همه در حالی است که رییس جمهور غنی در بیانه‌یی تلویزیونی خود در پیوند به آزادی انس حقانی و شماری دیگری از اعضایی ارشد گروه حقانی از زندان بگرام گفت: «برای تامین صلح با عزت و پایدار قیمت تلخ می‌پردازیم».

رهایی زندانیان طالب؛ صلح‌خواهی غنی یا حسن نیت پاکستان؟

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد