ریاست-جمهوری-استراتیژی-ده-ساله-زون-پایتخت-را-تحت-بررسی-گرفت

استراتیژی ده ساله زون پایتخت در جلسه‌ی تحت ریاست محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور به بررسی گرفته شد که در آن روی موارد انکشاف متوازن شهری، ایجاد فعالیت های اقتصادی و اجتماعی و ارتقای ظرفیت ساحات غیر پلانی بحث گردید.

به گزارش افغان خبر: جلسه ای به منظور بحث روی استراتیژی ده سالۀ زون پایتخت تحت ریاست محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور در ارگ دایر شد.

انجنیر الهام عمر هوتکی و همکاران تخنیکی وی، استراتیژی ده ساله زون پایتخت را که شامل معرفی زون پایتخت، ساحات مربوطه، دیدگاه، اهداف، انکشاف متوازن، انکشاف متوازن شهری، ایجاد فعالیت های اقتصادی، بهسازی، تجدید و ارتقای کیفیت ساحات غیر پلانی و انکشاف زیربناهای اساسی می باشند، برای بحث بیشتر به جلسه ارائه کرد.

سعادت منصور نادری وزیر شهرسازی و مسکن، ضمن اینکه استراتیژی ده ساله زون پایتخت را مهم خوانده، گفت که در میان ادارات مختلف بخاطر جلوگیری از تداخل وظیفوی باید هماهنگی بیشتر گردد.

وزیر شهرسازی گفت که در سکتور شهری ظرفیت قابل ملاحظه ایجاد شده است، اما به منظور جلوگیری از تداخل وظیفوی باید امور در همکاری با همدیگر و هماهنگی انجام شود. وی تداوم و بیشتر شدن جلسات منظم تیم های تخنیکی را مفید دانست.

در این جلسه داکتر محمد همایون قیومی مشاور ارشد رئیس جمهور، همکاری و هماهنگی میان ادارات مختلف کشور را مهم دانسته، گفت: ولایاتی که از نظر اقتصادی با هم ارتباط دارند، در استراتیژی مذکور به مصئونیت غذایی و ایجاد شغل آنها توجه شود، تا تحرک اقتصادی ایجاد گردد.

عبدالله حبیب زی سرپرست شاروالی کابل ضمن اینکه استراتیژی ده ساله زون پایتخت را عالی دانست، گفت که به اساس هدایت رئیس جمهور، به انکشاف متوازن اقتصادی شهرها باید توجه صورت گیرد، تا از ازدحام و بیجاشده گان داخلی جلوگیری شود.

سرپرست شاروالی کابل، ایجاد هماهنگی در سکتور شهری را مهم خواند و خواهان ازدیاد آن گردید. حبیب زی گفت که برای تنظیف دریای کابل تعدادی از شرکت ها انتخاب گردیده اند، و برای جلوگیری از تداخل وظیفوی، ضایع شدن وقت و منابع، باید در این عرصه وضاحت و هماهنگی به میان آید.

در این جلسه عبدالباقی پوپل سرپرست ادارۀ مستقل ارگان های محل، گفت که در این استراتیژی هدایات و راهمنایی های رئیس جمهور به صورت بهتر تسجیل گردیده است و مبدل کردن آن به پروژه ها و پروگرام ها، کار و دقت بیشتر می خواهد. وی گفت که کارها و پروژه های زیادی که بر عهده مسئولین زون پایتخت است و آنها نباید خود را در کوچه های شهر و کار های کوچک که مسئولیت شاروالی کابل می باشد، مصروف سازند.

رئیس جمهور غنی پس از استماع نظریات و پیشنهادات آنان، گفت که در دو سال گذشته در زمینه سکتور شهری ظرفیت و هماهنگی قابل ملاحظه ایجاد شده است و افزود که برای ایجاد تحرک، پروژه های تحت کار در هماهنگی و همکاری با مسئولین سکتور شهری تکمیل گردد.

رئیس جمهورغنی، گفت: دراین پروژه هیچ نوع تداخل وظیفوی وجود ندارد و این پروژۀ عاجل می باشد، زیرا به منظور ایجاد تحرک آغاز گردیده و مردم نیز در این زمینه تحرک می خواهند.

رئیس جمهور کشور خاطرنشان کرد که عوامل بیشتر ناامنی های کابل از ولسوالی ها و ولایات همجوار آن می باشد، اگر به این ولسوالی ها و ولایات از نگاه تطبیق برنامه های انکشافی توجه صورت نگیرد، کابل از لحاظ افزایش نفوس و از نگاه امنیتی مصئون نمی ماند، زیرا کابل منابع کافی ندارد.

رئیس جمهورغنی به وزیر امورشهرسازی هدایت داد که در بخش تطبیق موثریت و هماهنگی با توجه به ظرفیت ها و به منظور افزایش سرعت کار میان نهادها و ادارات مربوط سکتوری، جلسات منظم را دایر نماید. او اضافه کرد که مسوولیت اصلی انکشاف شهری به وزارت امور شهرسازی و ادارۀ شاروالی برمیگردد و ادارۀ زون پایتخت به عنوان همکار با آنها کار خواهد کرد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد، در روند تدارکات پروژه ها باید مشخص گردد که چه کسی مسوولیت تطبیق پروژه ها و نظارت از آن را عهده دار است. او گفت که تفاوت ها میان شمال، جنوب، شرق و غرب کابل از طریق تعادل برنامه های انکشافی باید از میان برداشته شود.پ

محمد اشرف غنی، ترتیب استراتیژی را از سوی مسوولین ادارۀ زون پایتخت تقدیر کرد و تأکید ورزید که طرح ابتدای آن پس از بحث های همه جانبه تکمیل خواهد شد. او گفت: ظرفیت ها و هماهنگی ایجادشده در سکتور شهری اعتماد مردم را جلب نموده است، زیرا با تطبیق پروژه های مکروریان ها و خواجه رواش، ظرفیت تانرا برای مردم ثابت نموده اید.

رئیس جمهورغنی گفت که در بخش انکشاف و زیربناهای شهری باید همکاری سکتور خصوصی جلب شود و به گونۀ مشترک با این سکتور کار صورت گیرد. او علاوه کرد که کابل اراضی فراوان برای استفاده دارد، اما ضرورت به مدیریت جدی می باشد.

رئیس جمهور به مسوولین سکتور شهری هدایت داد که با والیان و شاروالان ولایات همجوار کابل به منظور درک و تشخیص وضعیت کابل وارد مذاکره شوند، تا درک آنان نسبت به کابل دانسته شود و نیز چگونه هماهنگی بیشتر در کارها به وجود میآید.

محمداشرف غنی گفت که فاصله میان کابل و ولایات از لحاظ اقتصادی و انکشافی باید از بین برود و در شهرها و لایات مختلف فعالیت ها و تحرکات اقتصادی تقویت بخشیده شود، تا نیاز نباشد مردم به کابل بیایند.

رئیس جمهور غنی خاطر نشان کرد که در هر ولسوالی و ولایت نزدیک به کابل که تحرک اقتصادی ایجاد می شود، به همان پیمانه ازدحام کاهش می یابد و به تأمین امنیت کابل نیز کمک خواهد کرد.

رئیس جمهور کشور افزود: ما باید در بخش زیربناها تهدابی را بگذاریم که در آینده ضرورت به تغییر آن نباشد، بلکه برای تداوم و انکشاف آن تلاش صورت گیرد. او گفت، درنظر است که در آینده اماکن تفریحی بیشتر و ساحات سبز در کابل ایجاد گردد.

ریاست جمهوری استراتیژی ده ساله زون پایتخت را تحت بررسی گرفت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد