زنان-افغان-هنوز-به-جایگاه-واقعی-شان-نرسیده-اند

رییس شورای عالی مصالحه ملی کشور می‌گوید که هرچند پیشرفت قابل توجه زنان افغانستان امیدوار کننده می‌باشد، اما تا رسیدن به جایگاه واقعی شان هنوز فاصله است.

به گزارش افغان نیوز: در اعلامیه‌ی شورای عالی مصالحه‌ی ملی به مناسبت هشتم مارچ، روز جهانی هبستگی زنان، آمده است که زنان افغانستان به‌رغم محرومیت‌ها و چالش‌های جدی، در طول چندین دهه، تلاش‌های ارزنده‌ای را برای به‌دست‌ آوردن حقوق خویش انجام داده‌اند و در عرصه‌های مختلف، دستاوردهای قابل توجهی را به ارمغان آوردند.

بدون شک حضور گسترده‌ی زنان در نهادهادی دولتی، تحصیلی و در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی محصول تلاش‌ها و تعهدات آنان در قبال مردم و جامعه شان بوده و همزمان بیانگر آن است که محرومیت‌ها و مشکلات نمی‌تواند زنان افغانستان را از تلاش و پیکار برای رسیدن به جایگاه حقیقی شان باز دارد. 

اعلامیه می‌افزاید که بیست سال تلاش و فعالیت‌های خستگی‌ناپذیر زنان کشور در تمامی عرصه‌ها نشان داد که اراده‌ی آنها برای به‌دست آوردن حقوق و آزادی‌های انسانی‌شان استوار و ستودنی است.

هرچند پیشرفت قابل توجه زنان افغانستان در عرصه‌های مختلف، الهام‌بخش و امیدوار کننده بوده، اما تا رسیدن به جایگاه واقعی زنان هنوز فاصله است. 
امسال روز جهانی زن را به امیدِ گشودن دریچه‌ای به سوی آزادی و برابری و امیدواری برای یک جامعه صلح‌آمیز و حضور معنادار زنان در جامعه گرامی می‌داریم.

شورای هالی مصالحه می‌گوید: اکنون که در آستانۀ یک توافق صلح و ختم جنگ و خشونت‌ها قرار داریم، اعلام می‌داریم که جامعه‌ی افغانستان بدون حضورِ موثر و ملموس زنان در تمامی عرصه‌ها، به ثبات و صلح نمی‌رسد.

شورای عالی مصالحه‌ی ملی در این روزِ تاریخی با در نظرداشت دستاوردهای غیرقابل انکار زنان، یک بار دیگر برای برچیدن تبعیض و خشونت علیه زنان تأکید می‌کند و اطمینان می‌دهد که به تلاش‌ها در راستای حفاظت و حراست از حقوق همه اقشار جامعه به ویژه زنان قهرمان کشور ادامه خواهد داد.

این درحالی است که وزارت خارجه امریکا به هفت زن افغان که در حمله‌های هدفمند سال ۲۰۲۰میلادی جان‌های‌شان را در جریان کار برای مردم از دست داده‌اند، جایزهٔ شجاعت می‌دهد.

زنان افغان هنوز به جایگاه واقعی شان نرسیده اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد