زنان-هنوزدر-کابل-فروخته-می-شوند

معاون اول ریاست اجراییه درنشست حمایتی از زنان بلندرتبۀ حکومتی به نقش و جایگاه آنها در جهاد و حکومت اشاره کرده و می گوید: متأسفانه زنان نه تنها درمناطق دور دست، بلکه حتا درکابل فروخته می‌شوند، به ارث برده می‌شوند و تبادله می‌گردند.

به گزارش افغان نیوزبه نقل ازخبرنامه ریاست اجراییه:انجنیر محمدخان معاون اول ریاست اجراییه درنشست حمایتی از زنان بلندرتبۀ حکومتی"گفت که حضور زنان دررهبری و رده‌های تصمیم‌گیری بیشتر از پانزده سال گذشته بوده است.

انجنیر محمدخان با تأکید بر افزایش نقش و سهم زنان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی خاطر نشان ساخت که زنان باید به خاطر قابلیت‌ها و توانمندی‌های‌شان در نهادهای دولتی استخدام شوند، نه به خاطر این‌که جایی را پُر نمایند.

معاون ریاست اجراییه ابراز کرد که متأسفانه زنان نه تنها درمناطق دور دست، بلکه حتا درکابل فروخته می‌شوند، به ارث برده می‌شوند و تبادله می‌گردند.

انجنیر محمدخان ضمن تأکید بر مبارزه دوام‌دار دربرابرخشونت علیه زنان گفت که حضور زنان در رهبری نهادهای دولتی از سر ترحم نیست؛ بلکه حق آن‌ها می‌باشد.

معاون اول ریاست اجراییه کشوربا اشاره به 26 دلو سالروز خروج قشون سرخ از افغانستان گفت که نقش زنان در پیروزی جهاد مردم افغانستان، کمتر از مردها نبوده است. او افزود: هرزمانی‌که از افتخارات جهاد یاد می‌شود، نخست باید از سهم زنان در این زمینه یاد شود.

در ابتدای برنامه نسرین ابوبکر،مشاور رسانه‌یی ریاست اجراییه، به تشریح اهداف این نشست اشاره کرد و گفت:اهداف "نشست حمایتی از زنان بلندرتبۀ حکومتی" ایجاد شبکۀ وسیع ارتباطی میان زنان نهادهای دولتی در سطوح بالایی و میانی است.

مشاور ریاست اجراییه بر حمایت و پشتیبانی از زنان "تصمیم‌گیرنده" در نهادهای دولتی افغانستان تأکید ورزید و گفت که کارکردها و تلاش‌های آنان باید بازتاب داده شود.

درادامه دلبرنظری، وزیر امور زنان گفت که حضور زنان در سطوح رهبری و تصمیم‌گیری نهادهای دولتی قابل توجه بوده است.

وی تصریح کرد که در حکومت وحدت ملی، 165 فرمان و حکم ریاست‌جمهوری و مصوبۀ شورای وزیران در خصوص توجه و حمایت از زنان صادر شده است.

خانم نظری با تشریح برنامه‌ها و کارکردهای وزارت امور زنان اضافه کرد که پلان استراتژیک پنج‌سالۀ این وزارت در حال نهایی‌شدن می‌باشد.

وزیر امور زنان گفت که در حکومت وحدت ملی، روند حمایت از تحصیل زنان در مقاطع لیسانس و ماستری ادامه دارد.

در این نشست فریده مومند وزیر تحصیلات عالی، از ابتکار ریاست اجراییه به خاطر برگزاری نشست زنان بلندرتبۀ دولتی سپاس‌گزاری کرد و گفت که چنین برنامه‌هایی به آن‌ها قوت قلب می‌دهد.

خانم مومند، نقش زنان در عرصه‌های تحصیلی و سیاسی را مؤثر خواند و اضافه کرد که وزارت تحصیلات عالی به زنان در ریاست‌ دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و معاونیت‌ ریاست‌ها، آمریت‌های دیپارتمنت و جندر سهم برجسته داده است.

وزیر تحصیلات عالی همچنان گفت که آنان میزان حضور بانوان رادرآزمون کانکور افزایش بخشیده‌اند و در تفویض بورسیه‌ها درمقاطع لیسانس و ماستری هم به زنان سهم قابل توجه داده‌اند.

خانم مومند افزود که دست‌کم 251 خانم را در بورسیه‌های ماستری و دکترا به خارج کشور فرستاده‌اند.

وزیر تحصیلات عالی برای بهبود وضعیت زنان درنهادهای دولتی پیشنهادهایی را نیزارایه کرد و گفت که نقش منفعل زنان در عرصه‌های اجتماعی باید به نقش فعال تبدیل شود.

به گفتۀ فریده مومند، برجسته‌ساختن حضور و نقش فعال زنان در عرصه‌های اجتماعی و دولت‌داری مسوولیت همۀ شهروندان می‌باشد.

وی پیشنهاد کرد که روند آگاهی‌دهی درمناطق دوردست به منظور فرستادن دختران به مکاتب روی دست گرفته شود.

همچنین سیده مژگان مصطفوی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت: که در حکومت وحدت ملی در زمینۀ توجه به زنان کار چشمگیر صورت گرفته؛ اما کارکردها در این عرصه انعکاس لازم نیافته است.

خانم مصطفوی، به ریاست اجراییۀ کشور پیشنهاد کرد که در راستای بازتاب کارکردها و دست‌آوردها در زمینۀ حمایت ازحضورزنان درنهادهای دولتی وعمومی، استراتژی جامع و مدونی را ترتیب دهند تا کارکردها بهتر انعکاس یابد.

این نخستین‌بار است که زنان رهبردرنهادهای دولتی جمع می‌شوند ودربارۀ چالش‌ها،مشکلات و طرح‌ها و پیشنهادهای خویش بحث و گفت‌وگو می‌کنند.

زنان هنوزدر کابل فروخته می شوند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد