سازمان-ملل-برای-مشارکت-مساویانه-زنان-در-بازار-کار-تلاش-میکند

سازمان ملل متحد با نشر پیام " جهان ۵۰-۵۰ تا سال ۲۰۳۰ " در تلاش است تا نقش زنان را در بازار کار جهانی برابر با مردان سازد.

به گزارش افغان نیوز: سازمان ملل متحد در افغانستان امروز چهارشنبه (18حوت) از روز جهانی زن با شعار "زنان در جهان رو به تحول کار" تجلیل می کند.

دفتر یوناما نوشته که این شعار از بسیاری جهات با افغانستان پیوند دارد. افغانستان در ۱۵ سال گذشته، پیشرفت های عمده و مهمی را در زمینه فراهم آوری فرصت های کاری برای زنان داشته است، اما برای رسیدن به مشارکت همگانی زنان و مردان در عرصه های کاری به پیشرفت مداوم نیاز است.

دفتر یوناما نوشته که باید تعهد دولت افغانستان در قبال تشویق و محافظت زنان به صورت کامل تطبیق شوند تا شمار قابل ملاحظه ای از زنان به نیروی کاری بپیوندند.

حکومت افغانستان متعهد گردیده است که تا سال ۲۰۲۰ حضور زنان در ادارات دولتی را ۳۰ درصد افزایش دهد.

در حال حاضر میزان مشارکت زنان در سراسر کشور پایین تر از هدف تعیین شده، قرار دارد و باید حضور زنان در عرصه های سیاسی و تصمیمگیری دو برابر گردد.

سازمان ملل متحد از راه اندازی برنامه دولت برای توانمند سازی اقتصادی زنان به عنوان گامی برای باز شدن درهای بیشتر برای اشتراک زنان در تمام سطوح استقبال می کند.

این سازمان دولت را تشویق می کند که جهت رسیدن به رشد بیشتر اقتصادی در تمام بخش های جامعه، همچنان به سرمایه گذاری در عرصه های تعلیم و تربیه، مراقبت های صحی، کمک مالی به اشتغال زنان و کمک به کاهش فاصله میان مشارکت نیروی کاری زنان و مردان، به اولویت دهی خویش ادامه دهد.

تدامیچی یاماموتو، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان و رئیس هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گفت: "توانمند سازی اقتصادی زنان یکی از پیش شرط ها برای رسیدگی به فقر، نابرابری و خشونت علیه زنان است."

وی افزود: "در حالیکه پیشرفت های زیادی صورت گرفته است، بسیاری از زنان هنوز هم برای اشتغال با موانع اقتصادی و اجتماعی و همچنان در محل کار و دیگر بخش های زندگی با تبعیض روبرو می شوند."

این مقام سازمان ملل متحد گفت جهت ایجاد تحول واقعی، این اجندای ضروری باید در اولویت قرار گیرد. وی افزود: " توانمند سازی زنان افغان به آنها اجازه می دهد تا خواسته های شان را بیان کنند و در مسائل ملی چون انکشاف، سیاست و موضوع مهم دیگر یعنی صلح تاثیر گذار باشند."

ملل متحد در افغانستان از تلاش های دولت برای تقویت روند تطبیق تعهدات جندر در مطابقت با مکلفیت های بین المللی افغانستان به شمول کنوانسیون رفع هر نوع تبعیض علیه زنان و اجندای جهانی ۲۰۳۰ که اخیرا به تصویب رسیده و شامل اهداف انکشاف پایدار ملل متحد می شود، حمایت می کند.

پیام " جهان ۵۰-۵۰ تا سال ۲۰۳۰ "هدف سازمان ملل متحد برای مشارکت مساویانه زنان در نیروی کار تا سال ۲۰۳۰ را انعکاس می دهد. زنان همچنان در سراسر جهان به اشتراک در بازار کار با مردان به صورت نابرابر ادامه می دهند.

در سطح جهان زنان در انجام کارهای یکسان با مردان مزد کمتر دریافت می کنند.

در بیشتر کشورها زنان به طور اوسط ۶۰ تا ۷۵ درصد معاش مردان را دریافت می کنند. از نگاه سنی بیش از ۷۰ درصد از مردانی که کار می کنند واجد الشرایط هستند، در حالیکه این رقم در میان زنان صرف به ۵۰ درصد می رسد.

در همین حال، کوشش های زنان در زمینه مراقبت از اطفال منحیث کار بدون دستمزد محسوب می گردد که در بسیاری از موارد به مردان اجازه می دهد تا کار کنند و پول به دست بیاورند.

سازمان ملل برای مشارکت مساویانه زنان در بازار کار تلاش میکند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد