سازمان-ملل-مشارکت-زنان؛-بر-اعتبار-انتخابات-در-افغانستان-می-افزاید

نماینده ویژه سازمان ملل متحد بیان کرده که مشارکت زنان در روند انتخابات افغانستان، بر اعتبار و شفافیت آن می افزاید.

به گزارش افغان نیوز: نماینده ویژه سازمان ملل متحد در دیدار با زنان افغان از جامعه مدنی، نهاد های اکادمیک و گروه های دادخواهی گفت که مشارکت کامل زنان در روند انتخابات افغانستان برای اطمینان از این که انتخابات پارلمانی آینده فراگیر و معتبر است، حائز اهمیت حیاتی میباشد.

تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان و رئیس یوناما گفت: " انتخابات زمانی معتبر بوده و نماینده گان واقعی تعیین شده میتواند، که در آن زنان به طور کامل اشتراک داشته و در تمام پروسه این روند سهیم باشند."

وی افزود: " مجلس امروزی من با زنان افغان الهام بخش بوده و تشویق شدم که همه آنها رهبران قوی بودند و به طور فعال برای مشارکت کامل زنان در تمام عرصه های زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی افغانستان، از جمله در انتخابات تلاش میورزند.

۱۶ درصد نامزدان زن هستند، نسبت به انتخابات پیشین افزایش قابل ملاحظه بوده و بر اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات زنان ۳۲ فیصد تمامی رای دهنده گان راجستر شده را میسازند.

یوناما از نقش مهم جامعه مدنی برای حصول اطمینان از شنیدن صدای زنان در انتخابات استقبال می کند و تاکید دارد که این ماموریت متوجه خطراتی بزرگ برای شماری زیادی از کاندیدان زن و فعالان حقوق زن که به طور منظم در ترویج سهم گیری کامل زنان منحیث نامزد، رای دهنده، کارمند انتخاباتی و ناظر دخیل اند، میباشد.

بعضی از اقدامات قابل ستایش مانند موجودیت حداقل یک محل رای دهی زنانه در هر مرکز رای گیری، موجودیت کارکنان زن و پرسونل امنیتی زن، برای تسهیل مشارک زنان در انتخابات روی دست گرفته شده است.

یوناما تاکید دارد که برای تقویت دموکراسی در افغانستان بهبود اشتراک زنان در تمام مراحل انتخاباتی یک امر بسا مهم است.

قرار است که انتخابات پارلمانی افغانستان به تاریخ ۲۰ اکتوبر راه اندازی گردد.

سازمان ملل: مشارکت زنان؛ بر اعتبار انتخابات در افغانستان می افزاید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد