سالانه-میلیون-دالر-با-قزاقستان-معاملات-تجاری-داریم

افغانستان سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون دالر با کشورهای خارجی تجارت می کند که از این مبلغ ۴۴ میلیون دالر را فقط با قزاقستان معامله می نماید.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع کشور امروز (19 حمل) در کنفرانس تواصل تجاری افغانستان _ قزاقستان، که در کابل برگزار شده بود گفت: افغانستان طی سال های متمادی توانسته است با تمامی کشورهای آسیای میانه روابط تجاری خوبی داشته باشد و این ظرفیت باعث توسعه واعتماد کشورها برای جلب سرمایه گذاران افغان در کشورهای همسایه گردیده است.

الکوزی تصریح نمود: افغانستان می خواهد در سه بخش  ترانزیت، سرمایه گذاری و تجارت با قزاقستان وارد معامله شود که این سه عامل عمده ترین چالش های فراه راه  تجارت افغانستان با کشورهای خارجی به شمار می رود.

هیات مدیره اتاق تجارت و صنایع افزود: در بخش ترانزیت قزاقستان می تواند حلقه وصل افغانستان و (روسیه و چین) از راه لاجورد باشد. افغانستان نیز تعهد می سپارد تا نقطه وصل آسیای مرکزی و جنوبی از این راه باشد.

وی خاطر نشان ساخت که سالانه افغانستان حدود 2 میلیون تن آرد و گندم غنی  شده را از سکتورهای خصوصی و دولتی قزاقی وارد افغانستان می شود.

خان جان الکوزی اضافه کرد، قزاقستان سالانه به 21 قلم جنس که شامل آرد، روغن، گندم، گاز، سخ گول، آهن چادر، شیشه تعمیراتی، آهن گادر، نل آهنی، پرزه جات موتر، موتر سکلیت، کودهای شیمیایی و سایر اجناس محصولاتی است که وارد افغانستان می شود.

معاون اتاق تجارت و صنایع اظهار داشت صادرات عمده افغانستان به این کشور سنگ مرمر، کچالو، پیاز، خیار، کشته، زردآلو، شکرپاره، چارمغز، کمشش سبز و سرخ، سنجد، پوست قره قل و قالین می باشد.

او همچنان می افزاید که تجارت افغانستان با قزاقستان به وسیله شرکت متشکل از سرمایه گذاران افغانی و قزاقی که در آینده نزدیک فعال خواهد شد توسعه می نمایدافغانستان سالانه بیش از 400 میلیون دالر با کشورهای خارجی تجارت می کند که از این مبلغ 44 میلیون دالر را فقط با قزاقستان معامله می نماید.

سالانه 44 میلیون دالر با قزاقستان معاملات تجاری داریم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد