سه-طلاقه-کردن-زنان-مسلمان-در-هند-ممنوع-اعلام-شد

پارلمان هند تصویب نموده که پس از این مردانی که همسرشان را سه طلاقه کنند، ممکن است تا سه سال زندانی شوند.

به گزارش افغان نیوز: پارلمان هند لایحه‌ای را تصویب کرد که بربنیاد آن «سه طلاقه» کردن زنان که در قوانین اسلامی مجاز است، عملی مجرمانه شناخته می‌شود.

رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که این لایحه، روز سه‌شنبه، ۳۰ جولای از سوی پارلمان تصویب شده و پس از این مردانی که همسرشان را سه طلاقه کنند ممکن است تا سه سال زندانی شوند.

سال گذشته، قضات دادگاه‌ عالی هند رأی داده‌بودند که رسم سه طلاقه‌کردن در میان مسلمانان مغایر قانون اساسی این کشور است و باید لغو شود.

نظر به احکام اسلامی، مرد مسلمان برای سه طلاقه‌کردن زنان اجازه دارد با سه بار تکرار واژه “طلاق” یا سه بار خواندن صیغه طلاق در یک مرحله، زن خود را «سه طلاقه» کند. برخی از مردان مسلمان هندی با استفاده از این رسم، از طریق نامه، تماس تلفنی و اخیرا پیام‌رسان، همسران‌شان را طلاق داده‌اند.

دادگاه عالی هند سال گذشته این رسم مسلمانان را ممنوع کرد و از دولت خواست لایحه‌ای را به پارلمان بفرستد.

طرفداران این لایحه دولت، آن را اقدامی در جهت حمایت از زنان مسلمان دانسته‌اند؛ اما مخالفان می‌گویند مجازات تعیین‌شده سنگین است و راه‌ را برای سوء استفاده باز گذاشته‌است.

سه‌طلاقه‌کردن زن به معنی نفی رجوع و ازدواج مجدد همان مرد با اوست؛ مگر اینکه زن با فرد دیگری ازدواج کرده و این مرد فوت کند یا او را طلاق دهد. به چنین مردی محلل می‌گویند و گاه زن و شوهری که پس از سه‌طلاقه‌شدن، پشیمان شده و قصد ازدواج دوباره باهم را داشته‌باشند، فردی را به‌عنوان محلل استخدام درمی‌آورند.

این درحالی است که لایحه لغو سه طلاق، پیش از این در مجلس سنای هند مسکوت مانده‌بود؛ چون اعضای این مجلس، آن را غیرمنصفانه تشخیص داده‌بودند.

حزب حاکم بهاراتیا جاناتا یا «بی‌جی‌پی»، مدافع این لایحه بود؛ اما حزب کنگره هند، اصلی‌ترین حزب مخالف دولت با آن مخالف بود.

نارندرا مودی؛ نخست‌وزیر هند در توییتی این اتفاق را «پیروزی عدالت جنسیتی» برشمرد و از تصویب آن استقبال کرد.

سه طلاقه کردن زنان مسلمان در هند ممنوع اعلام شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد