شهروندان-از-نبود-کار-و-بلند-بودن-بهای-مواد-سوخت-شکایت-دارند

همزمان با فرارسیدن فصل سرما، شهروندان کابل از افزایش بیکاری و بلند رفتن مواد خوراکی و سوخت شکایت کرده می‌گویند که حکومت باید زمینه کار را برای مردم فراهم نماید.

به گزارش افغان نیوز؛ شماری از شهروندان به ویژه خانواده‌های بی‌سرپرست در گفتگو با آژانس افغان نیوز می‌گویند که با شروع فصل زمستان بیکاری و ناداری از یک سو و افزایش بهای مواد سوخت و مواد خوارکی از سوی دیگر مشکلات‌شان را دو برابر کرده است.
سکینه، عضو یکی از خانواده‌های بی‌سرپرست در کابل می‌گوید که برای تامین مخارج زندگی‌اش او و فرزند ۱۱ ساله‌اش کار می‌کند «پسرم روزانه در جاده‌ها اسفند دود می‌کند و درامد ناچیزی دارد».
سکینه می‌گوید که کار برای زنان در اجتماع وجود ندارد و او برای تامین مخارج زندگی خانواده ۵ نفری‌اش در خانه‌های مردم لباس‌شویی و صفا کاری انجام می‌دهد.
محرم علی یکی از دست فروشان در شهر کابل می‌گوید که توان ساخت غرفه را ندارد و مجبور است برای کار در کنار جاده‌های بساط پهن کند اما «از دست ماموران شهرداری گاهی به این کوچه و گاهی به آن کوچه فرار می‌کنم».
او افزود که روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ افغانی کار می‌کند و گاهی کمتر از آن درامد دارد و شب و روز خود را به همین چند افغانی می‌گذارند.
محرم علی با نگرانی می‌گوید که فصل سرما و زمستان سر رسیده و مواد سوخت برای گرم کردن خانه‌اش ندارد و به دلیل بلند بودن بهای مواد سوخت توان خرید ندارد.
آنان از حکومت سرپرست، نهادهای امدادرسان ملی و بین‌‌المللی و تاجران می‌خواهند که دست خانواده‌های نیازمند و فقیر را در فصل زمستان بگیرند و آنان را تنها نگذارند.
سیف‌الله ابراهیمی، سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی در گفتگو با آژانس افغان نیوز با تایید بیکاری در کشور و مشکلات خانواده‌های نیازمند می‌گوید که هماهنگی با موسسات کمک کننده جریان دارد تا به مشکلات خانواده‌های نیازمند رسیدگی شود.
آقای ابراهیمی افزود که این وزارت در تلاش است تا وضعیت بیکاری را در افغانستان مدیریت و برای جوانان زمینه کارهای حرفه‌ای را فراهم نماید.
او بیان داشت که این وزارت در جریان سال جاری ۳ هزارو ۵۰ جواز کاری برای شرکت‌های خصوصی توزیع نموده است که با این جواز‌ها بیش‌از ۳ هزار نفر صاحب شغل و کار شده است.
ظاهر بهزاد، آگاه مسایل اقتصادی و استاد دانشگاه در این زمینه گفت که با شروع فصل سرما در کشور باید حکومت سرپرست کمک‌های بشردوستانه نهادهای ملی و بین‌المللی را به گونه‌ای شفاف به خانوداه‌های نیازمند توزیع نماید.
آقای بهزاد افزود که حکومت با قرار دادن مواد خوراکی و سوختی به گونه رایگان و یا بهای پایین به شهروندان کشور می‌تواند در کوتاه مدت جلو فقر را بگیرد.
حبیب‌الرحمان، سخنگوی وزارت اقتصاد در گفتگو با آژانس افغان نیوز می‌گوید که این وزارت در سال جاری ده‌ها پروژه‌های ملی را افتتاح نموده که برای صدها نفر زمینه کار فراهم شده است.
آقای رحمان افزود که این وزارت در تلاش است تا برای حل مشکلات اقتصادی در کشور و فراهم نمودن کار برای شهروندان کشور، پروژه‌های زیربنایی را در کشور آغاز نمایند.
این در حالی است که با آغاز فصل زمستان در کشور بیکاری نیز افزایش می‌یابد که این امر مشکلات شهروندان دو چند می‌کند.

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

شهروندان از نبود کار و بلند بودن بهای مواد سوخت شکایت دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد