شهنواز-تنی،-وزیر-دفاع-پیشین-افغانستان-درگذشت

شهنواز تنی، وزیر دفاع افغانستان در زمان سلطه رژیم کمونیستی بر اثر بیماری در یک شفاخانه در اسلام‌آباد پاکستان درگذشت.

به گزارش افغان نیوز؛ بستگان آقای تنی، امروز (دوشنبه ۱۶ حوت) تأیید کردند که او دو هفته پیش به منظور درمان بیماری‌اش به پاکستان رفته‌بود.

جنرال شهنواز تنی در سال ۱۳۲۸ خورشیدی در ولسوالی تنی ولایت خوست در جنوب شرق کشور به دنیا آمد و آموزش‌های نظامی را در مسکو به پایان رساند.

تنی در کودتای هفتم ثور ۱۳۵۷ فرمانده واحد کماندویی ارتش بود و در این کودتا نقش فعالی داشت. پس از کودتا او فرمانده واحدهای نظامی شمال و سپس فرمانده فرقه هرات شد.

برخی می گویند زمانی که آقای تنی فرمانده واحدهای نظامی هرات بود حادثه ۲۴ حوت ۱۳۵۸ روی داد که در آن ۲۴ هزار نفر کشته شدند؛ اما خود آقای تنی ادعا می‌کرد که این حادثه پیش از انتصاب او به این سمت واقع شده بود.

شهنواز تنی در زمان حاکمیت داکتر نجیب الله در اواخر دهه ۶۰ خورشیدی به وزارت دفاع رسید؛ اما با راه‌اندازی کودتای نظامی در ۱۶ حوت ۱۳۶۸ علیه داکتر نجیب از این مقام برکنار شد و با یک هلیکوپتر نظامی به پاکستان فرار کرد- جایی که گروه های مجاهدین در آن مستقر بودند.

آقای تنی در این کودتا به نیروهای زمینی و هوایی دستور داد که مراکز عمده، از جمله کاخ ریاست جمهوری و کاخ دارالامان را مورد حمله قرار دهند و این نخستین باری بود که از اسلحه سنگین و بمب افگن برای کوبیدن اهدافی در داخل شهر کابل کار گرفته شد.

با این‌همه اما مقاومت نیروهای وفادار به داکتر نجیب، به ویژه گارد ریاست جمهوری طرح کودتای جنرال تنی را ناکام کرد. خود او ادعا می‌کرد که این داکتر نجیب بود که علیه او کودتا کرد!

او در دوران جمهوریت، نامزد انتخابات ریاست جمهوری هم شد.

شهنواز تنی، وزیر دفاع پیشین افغانستان درگذشت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد