صدای-واحد-زنان-افغان-در-سیاست‌گذاری-صلح

زنان افغان از ۳۴ ولایت کشور، گفتمانی را تحت عنوان «گروپ مشورتی صدای واحد زنان در سیاست گذاری صلح» در کابل برگزار کردند.

به گزارش افغان نیوز؛ دکتور عالمه، معین امور حقوق بشر و سرپرست وزارت دولت در امور صلح، امروز سه‌شنبه( 19، اسد ) در این گفتمان تاکید داشت که جنگ افغانستان دارای ابعاد و زوایای تاریک است. بنابراین، ابتدا باید ابهامات رفع شود تا فهم درست از مناسبات جنگ و صلح به میان آید.

بانو عالمه بیان کرد، زنان به عنوان متضررین اصلی خشونت و جنگ در روند صلح جدی گرفته نشده است. همچنان زنان در سطوح تصمیم‌گیری نیز حضور معنادار نداشته‌اند. درحالیکه بدون نقش و مشارکت عادلانه زنان، هیچ روندی به موفقیت نخواهد رسید.

وی افزود؛ تاکنون نقش زنان در روند صلح نمادین بوده و صلاحیت معنادار در سطح تصمیم‌گیری‌ها برای شان داده نشده است.

از سوی هم، انار کلی هنریار، عضو مجلس سنای افغانستان گفت که زنان باید در مراحل مختلف روند صلح( خلع سلاح، ادغام مجدد جنگجویان، عدالت انتقالی و ادغام سیاسی و آتش‌بس) نقش تصمیم گیری داشته باشند. در غیر آن، صلح پایدار حاکم نخواهد شد.

بانو هنریار اضافه کرد، حفظ دستآورد‌ها و آزادی‌های مدنی خط سرخ زنان افغان بوده و نباید در گفتگو های صلح معامله شود. همچنان حضور زنان در سیاست باید ترسیم و خط مشی دوامدار تعریف گردد. 

وی اظهارداشت که برای حضور معنادار زنان در میز مذاکرات و سطوح تصمیم گیری، صدای واحد سرتاسری شکل بگیرد تا زنان متعهدانه و جسورانه در تحقق مطالبات شان ایستادگی کنند.

رهبران، فعالین سیاسی و مدنی زنان افغان خواستار آتش‌بس فوری بدون قید و شرط از طرف های درگیر در جنگ شدند.

این درحالی است که روز گذشته نیز شماری از زنان فعال سیاسی در کشور از طرف های درگیر جنگ خواهانی تامین آتش‌بس بدون قید و شرط شدند. 

آنان تصریح کردند که ختم کشتار مردم ملکی، ترور های هدفمند، مخصوصا سوء استفاده از زنان به عنوان برده جنسی خط سرخ شان است و طالبان باید به ارزش‌ها عمل کنند.

صدای واحد زنان افغان در سیاست‌گذاری صلح

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد