طالبان-به‌جای-حکومت-با-رهبران-جهادی-مذاکره-می‌کنند

اعضای پیشین گروه طالبان می‌گویند که اگر هیأت مذاکره کننده حکومت در جریان گفتگوهای بین‌الافغانی علایق شخصی شان را تعقیب و در راه صلح سنگ‌اندازی کنند، هیأت سیاسی طالبان در قطر با رهبران جهادی مذاکره خواهد کرد.

به گزراش افغان نیوز: مولولی قلم الدین قلم، رییس حزب حرکت انقلاب افغانستان و عضو پیشین گروه طالبان، امروز شنبه( 15، سنبله) در گفتگو با آژانس افغان نیوز گفت: « وقتی گفتگوهای بین‌الافغانی آغاز شود، سلامت و ملامت روشن می‌شود. اگر هیأت مذاکره کننده حکومت در راه صلح سنگ اندازی نماید، هیأت طالبان با جهادیان پیشین گفتگو خواهند کرد».

آقای قلم علت تاخیر آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را عدم حضور هیأت طالبان در پاکستان دانسته و گفت که قرار است امروز و یا هم فردا هیأت شش نفری طالبان به سرکردگی ملا برادر آخوند، به قطر سفر کند.

شهاب‌الدین دلاور، خیرالله خیرخواه، عبدالطیف منصور، قاری دین محمد، محمد نبی عمری به سرگردگی ملا برادر در دوم سنبله برای گفتگو با وزیر خارجه پاکستان به سلام سفر کرده بودند.

این عضو پیشین گروه طالبان تاکید کرد که از علت‌های دیگر تاخیر گفتگوهای بین‌الافغانی بررسی نام‌های زندانیان گروه طالبان است که دیده شود آیا حکومت افغانستان این زندانیان را مطابق فهرست تعیین شده طالبان آزاد کرده یا خیر.

آقای قلم تاکید کرد که ضرورت نخستین مردم افغانستان آتش‌بس و پایان خشونت‌ها است که باید هیأت مذاکره کننده دو طرف روی آن در آغاز مذاکرات بین‌الافغانی بحث و گفتگو کنند.

او در مورد چهره‌های تازه در هیأت مذاکره کننده طالبان گفت که چهار تن از جمله قاضی‌القضات گروه طالبان، رییس مولوی کبیر و ملاشیرن در ترکیب هیأت 20 نفری گروه طالبان به جای چهار تن دیگری اعضای این هیأت جا گزین شده است.

سید اکبر آغا، از دیگر اعضای پیشین گروه طالبان گفت که دلیل تاخیر آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، حضور اعضای هیأت گروه طالبان در پاکستان بوده و قرار است امروز به قطر سفر نمایند. او تاکید کرد که موانع از مسیر آغاز مذاکرات بین‌الافغانی برداشته شده و باید دو طرف تلاش نمایند که هرچه زودتر این مذاکرات آغاز و خشونت‌ها به صفر کاهش یابد.

به گفته سید اکبر آغا، بر بنیاد توافقنامه صلح امریکا و طالبان؛ موضوع جدی در مذاکرات بین‌الافغانی تامین آتش‌بس است که باید دو طرف روی آن گفتگو و به یک نتیجه بهتر دست یابند. او افزود که هیأت گروه طالبان ثابت است و گفته می‌شود که تنها یک عضو آن تغییر و تبدیل می‌شود.

بااین‌همه، قرار بود که دو روز پیش هیأت مذاکره کننده حکومت برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی به قطر سفر نماید. اما حکومت می‌گوید که هیأت دولت تا زمان نبود اطمینان از حضور کامل هیأت طالبان، به قطر نمی‌رود.

از سوی هم، اسد درانی، رئیس پیشین آی.اس.آی پاکستان گفته است که طالبان با اشرف غنی نه، بلکه با افراد مانند عبدالله عبدالله و محمد محقق مذاکره خواهند کرد.

طالبان به‌جای حکومت با رهبران جهادی مذاکره می‌کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد